همه دسته بندی ها

به تازگی تریلری جدید از بازی Assassin’s Creed: Odyssey منتشر شده که اهمیت انتخاب‌های بازیکنان را به تصویر می‌کشد.

تا یک ماه دیگر، بازی Assassin’s Creed: Odyssey به طور رسمی به دست کاربران و طرفداران این مجموعه خواهد رسید. قطعا تمامی کاربران برای انتشار این بازی هیجان‌زده خواهند بود و قصد دارند تا شاهد تغییرات و اضافه شدن قابلیت‌های جدیدی به بازی باشند تا باری دیگر یک تجربه بسیار خوب به آن‌ها ارائه شود. نسخه‌ی Assassin’s Creed: Odyssey، شباهت‌هایی به نسخه‌ی قبلی بازی خواهد داشت و در واقع برخی از المان‌های بازی از این نسخه الهام گرفته شده است. حتما باید بدانید که ما در نسخه‌ی Origins، برای اولین بار شاهد اضافه شدن المان‌ها و ویژگی‌های بازی‌های نقش‌آفرینی بودیم و البته این نکته باعث شده بود تا هیجان بازی افزایش یابد. یک سختی خاص و شیرین به گیم‍‌پلی بازی اضافه شده بود که رضایت کاربران را به دنبال داشت. اکنون طبق گفته‌های سازنده بازی یعنی شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft)، این المان‌های نقش‌آفرینی در نسخه جدید بازی حضور خواهند داشت و حتی تغییرات مثبت زیادی به خود دیده‌اند.

اکنون در جریان جدیدترین اخبار این بازی، اخیرا تریلری جدید از Assassin’s Creed: Odyssey منتشر شده که اهمیت انتخاب‌های کاربران را نشان می‌دهد. در واقع سازندگان بازی قصد دارند تا در هر نسخه، میزان اختیارات و تاثیرگذاری تصمیم‌های شما را افزایش دهند تا هرکس از تجربه بازی، یک نتیجه متفاوت را به دست آورد. شما در گفت و گوها و ملاقات با شخصیت‌های مختلف، می‌توانید دیالوگ مدنظر خود را انتخاب کرده تا شاهد عواقب و اتفاقات‌های بعد از آن باشید. می‌توانید از این طریق روابط خود را با برخی از بزرگان افزایش داده و به آن‌ها نزدیک شوید. به طور کلی این شما خواهید بود که اتفاقات داستان بازی را رقم خواهید زد و گزینه‌های انتخابی شما، بسیار تاثیرگذار هستند.

اما این تریلر فقط به نمایش اهمیت انتخاب‌های کاربران نپرداخته و در قسمت‌هایی دیگر، می‌توانید ویژگی‌ها و جزئیات المان‌های نقش‌آفرینی بازی Assassin’s Creed: Odyssey را تماشا کنید. تکه هایی از مبارزات شخصیتهای اصلی بازی و نحوه به قتل رسیدن دشمنان، برای شما به نمایش درمی‌آید.

در ادامه می‌توانید این تریلر جدید را مشاهده کنید:

بازی محبوب و مورد انتظار Spider-Man طی روزهای آینده رسما عرضه می‌شود و حال به تازگی نقدها و نمرات این بازی نیز منتشر شده است که با یکدیگر مروری بر آن‌ها خواهیم داشت. با ما همراه باشید.

شاید سری Spider Man برای بسیاری از بازی‌بازان تجربه‌ی جدیدی باشد؛ تجربه‌ای که برای اولین بار آن را در نسل هشتم تجربه می‌کنند و یا برخی دیگر نیز ممکن است نسخه‌های نسل هفتمی این سری را نیز تجربه کرده باشند. اما شاید هنوز هم بازی‌بازانی هستند که تجربه‌ی این سری را از چند نسل قبل آغاز کرده‌اند؛ زمانی که صنعت بازی‌های ودئویی به مانند حال رنگ و بوی جدی به خود نگرفته و بسیاری از ما دوران کودکی خود را به تجربه‌ی بازی‌هایی هم‌چون سری Spider Man بر‌روی کنسول‌های آتاری ۲۶۰۰ یا سگا جنسیس پرداختیم؛ زمانی که مسائلی به مانند افت فریم، رزلوشن، جزئیات گرافیکی، مکانیزم‌های گیم‌پلی برایمان اصلا مطرح نبوده‌اند. نام سری Spider-Man در نسل ششم بیش از پیش مطرح شد. اولین نسخه‌ای که از این سری برای کنسول پلی‌استیشن ۲ منتشر شد، فروش بسیار موفقی را تجربه کرده و  توانست به عنوان هفتمین بازی پرفروش سال ۲۰۰۲ لقب بگیرد. موفقیت نسخه‌ی اول باعث شد تا سازندگان سریعا به سراغ ساخت نسخه‌ی دوم آن بروند و نسخه دوم بازی یعنی Spider-Man  ۲ را می‌توان دوران طلایی این سری به شمار آورد. استودیوی تری آرک و اکتیویژن با الهام گرفتن از بازی ۳ Grand Theft Auto ایده‌های نابی را در بازی Spider-man 2 پیاده کردند؛ تبدیل کردن Spider-man به یک بازی جهان آزاد. ایده‌ای که تا به امروز در تمامی نسخه‌های سری مرد عنکبوتی شاهد آن بوده‌ایم. از آن زمان ۱۴ سال می‌گذرد و اگرچه طی سال‌های اخیر نسخه‌های زیادی را از این سری تجربه کرده‌ایم اما نسخه جدیدی این بازی که توسط استودیوی اینسامنیاک گیمز ساخته می‌شود رنگ و بوی دیگری دارد؛ نه به این دلیل که منحصرا بر‌روی کنسول خاصی منتشر می‌شود بلکه با توجه به سابقه‌ای که از استودیوی اینسامنیاک گیمز سراغ داشته و آن‌چه که تا به حال از بازی Spider-Man مشاهده کرده‌ایم‌، همه و همه نوید تجربه‌ای متفاوت و منحصر بفرد را می‌دهند.

به تازگی نقد‌ها و نمرات بازی  Spider-Man منتشر شده است که با یکدیگر مروری بر آن‌ها خواهیم داشت:

Game Rant 10/10

از داستان بازی گرفته تا کاوش در دنیای آن و حتی مبارزات به طور بی‌نظیری بهبود یافته‌اند. در بازی Spider_Man کارهای بسیاری برای انجام دادن وجود دارد که انجام دادن آن‌ها جالب و سرگرم کننده است. استودیوی اینسامنیاک گیمز با تلاش بی وقفه‌ای این بازی را ساخته و فراتر از استانداردهای یک بازی ویدئویی به طراحی و احیای شخصیت‌های آن پرداخته است. Spider-Man یک بازی ابرقهرمانی فوق العاده، یک انحصاری عالی برای کنسول پلی‌استیشن ۴ و از همه مهم‌تر به تنهایی یک بازی فوق‌العاده در نوع خود به شمار می‌آید.

DualShockers 10/10

چه زمانی که شما با تار اندازی میان ساختمان‌های شهر تاب خورده، به دنبال کاوش در مناطق مختلف شهر و جمع آوری آیتم‌های مختلف بوده یا زمانی که با قدرت‌های ابرقهرمانی مرد عنکبوتی و گجت‌های وی مشغول مبارزه با جرم و جنایت هستید، تجربه‌ی بازی Marvel’s Spider-Man واقعا در تمام لحظات لذت بخش است. من با اطمینان می‌توانم بگویم که این بازی با اختلاف بهترین بازی ابرقهرمانی است که تا به حال تجربه کرده‌ام.

DarkStation 10/10

جملات برای وصف زیبایی بصری بازی و یا کاستوم‌های اضافی که به آن‌ها دسترسی خواهید داشت کافی نیست؛  هیچ چیز به اندازه‌ی کاستوم جدیدی که اینسامنیاک گیمز ساخته است جذاب نیست. من می‌توانم ساعت‌ها در رابطه با باس فایت‌های فوق العاده بازی و این‌که چگونه آن‌ها مهارت‌های شما را به چالش می‌کشند و حتی دشمنان بازی صحبت کنم؛ من قادر به انجام همه این‌ها هستم اما این کار را نمی‌کنم زیرا شما باید خود بازی را تجربه کنید. دوباره تکرار می‌کنم بدون در نظر گرفتن نمرات بازی، Marvel’s Spider-Man بهترین بازی است  که شما امسال تجربه خواهید کرد. برای من که قطعا این گونه است.

COGconnected 10/10
من نمی‌توانم از فکر کردن به این بازی دست بردارم. اگر این بازی را تجربه نکنم می‌خواهم همچنان در فکر آن باشم. سیستم تار اندازی بسیار عالی، مبارزات عمیق و متنوع و میلیون‌ها کار دیگری که می‌توان در بازی انجام داد. داستان بازی بسیار احساسی و عمیق است و بسیاری از طرفداران این سری را هیجان زده می‌کند. بازی دارای زیباترین جلوه‌های بصری در میان بازی‌های سال ۲۰۱۸ بوده و صادقانه بگویم یکی از بهترین بازی‌هایی است که من تا به حال تجربه کرده‌ام.
Game Informer 9.5/10
از لحظه ای که بازی به دستتان می رسد تا آخرین سکانس داستانی بازی هیجان زیادی در انتظار شما قرار دارد. تجربه‌ی بازی نکته ای را فضا می کند که با فهمیدن آن انتظار برای نسخه‌ی دوم بازی بسیار سخت می‌شود.
Playstation Universe 9.5/10
بازگشت باشکوه قهرمان پلی‌استیشن. اینسامنیاک گیمز تنها یک بازی انحصاری دیگر را به ما ارائه نداده بلکه Spider-Man را می توان بهترین بازی بلک باستر کنسول پلی استیشن ۴ به شمار آورد.  Spider-Man یک بازی پر سر و صدا و یک پیروزی بزرگ می باشد که شکوه و عظمت سینمایی آن از هر جلوه ای نمایان است. هر بازی بازی که دارای کنسول پلی استیشن۴ است باید Spider-Man را به کالکشن بازی های خود اضافه کند.
GamesBeat 9.5/10
استودیوی اینسومنیاک گیمز توسعه‌ی بازی Spider-Man را به عهده گرفت و حال این بازی به عنوان بهترین نسخه‌ی این سری پادشاهی می‌کند.
GameSpot 9/10
مشکلات کوچک بازی نمی‌تواند مانع این شود که بگوییم استودیوی اینسامنیاک گیمز با خلق بازی که یادآور دوران طلایی و نسخه‌های محبوب این سری می‌باشد به دستاورد بزرگی دست یافته است. به تصویر کشیدن مرد عنکبوتی، پیاده سازی قابلیت‌های وی در بازی و وقتی که استودیوی اینسامنیاک گیزم بر‌روی طراحی شخصیت‌های بازی گذاشته تا عمق و احساس بیشتری به داستان بازی منتقل کند واقعا شگفت انگیز است. بازی‌های جهان آزاد زیادی با موضوع Spider Man ساخته شده که بازی‌باز قادر بود تا آزادانه در دنیای آن‌ها به کاوش بپردازدو با خلافکاران مبارزه کند اما هیچ‌کدام از آن‌ها دارای تجربه و هویت کاملی نبوده‌اند. استودیوی اینسامنیاک گیمز تجربه شگفت انگیزی را از Spider-Man خلق کرده است که تاثیر ماندگاری بر جای می‌گذارد؛ تجربه‌ای که حتی پس از پایان داستان بازی نیز مطمئنا مدت زیادی شما را به خود مشغول خواهد کرد.
Stevivor 9/10
در حالی که داستان بازی کمی نا امید کننده است اما ما این بازی را به دلیل دنیای جهان آزاد ابر قهرمانی آن تجربه می‌کنیم، Spider-Man در این زمینه فوق العاده عمل کرده است.
Destructoid 9/10
Spider-Man یک بازی ابرقهرمانی فوق العاده است، کاری که فقط استودیوی اینسامنیاک گیمز از پس آن بر می‌آید.
Wccftech 8.8/10
اینسامنیاک گیمز به طور استادانه‌ای شخصیت پیتر پارکر را با مبارزات و تاراندازی ( هویت) مرد عنکبوتی ترکیب کرده است تا تجربه‌ای را خلق کند که تمام کاربران کنسول پلی‌استیشن ۴ حتما باید آن را تجربه کنند.
IGN 8.7/10
شاید دنیای جهان آزاد بازی تجربه‌ی هیجان انگیزی را در طول بخش داستانی ارائه ندهد اما پایه و اساس آن به گونه‌ای ساخته شده که بدون شک تماشایی و شگفت انگیز است.
Everyeye.it ۸٫۳/۱۰
Marvel’s Spider-Man یک بازی تماشایی است که گیم‌پلی پویایی دارد و اینسومنیاک گیمز با ساخت آن به موفقیت بزرگی دست یافته است. اما زمانی که به ماموریت‌های فرعی برسیم بازی فاقد اصالت است.
VideoGamer 8/10
علی‌رغم وجود برخی عناصر تاریخ مصرف گذشته در دنیای جهان آزاد بازی، Spider-Man همچنان شخصیت پردازی عالی، داستان رضایت بخش، مبارزات فوق العاده ای داشته و تار‌اندازی یا تاب خوردن میان ساختمان‌های شهر همچنان لذت بخش است.
Eurogamer Italy 8/10
به غیر از برخی مشکلات کوچک، همه چیز به خوبی کار می‌کند. Spider-Man بیشتر از همیشه روی فرم است؛ او می پرد، می جنگد و در داستانی زندگی می کند که در دنیایی بسیار زیبا جریان دارد؛ دنیای که به خوبی ساخته و به تصویر کشیده شده است. اما Spider-Man بازی است که تا حدودی اسیر جاه طلبی‌های خود شده و سعی دارد تجربه‌ای بیش از ظرفیت خود ارائه دهد. حیف است بدانیم نقطه‌ی قوت این بازی یعنی شهر زیبای نیویورک که با جزییات بسیار بالایی طراحی شده است، دقیقا نقطه‌ی ضعف اصلی آن به حساب می‌آید. در رابطه با جرم و جنایت‌ها، آزادی مرد عنکبوتی تنبیهی برای او است؛ آن‌هم به دلیل شماتیک و ماموریت‌های فرعی تکراری.
Gameblog.fr 7/10
Marvel’s Spider-Man در عین حال که هیجان زیادی را منتقل می‌کند اما در عین حال سقوط آزاد داشته است. شاید بازی اسپایدرمن ( مرد عنکبوتی) را به طرز بی‌نظیری در لوکیشن اصلی بازی یعنی شهر نیویورک به تصویر کشیده باشد اما طرح کلی بازی و بسیاری از ماموریت‌های آن از نسخه‌های اخیر سری Batman کپی برداری شده‌اند. Spider-Man بازی با ثبات و با شکوهی است اما باید گفت که این بازی فاقد جسارت و اصالت است.
M3 7/10
استودیوی اینسامنیاک کارهای درست زیادی با Spider-Man انجام می‌دهد. حس ابرقهرمانی بودن بازی فوق العاده است و طرفداران اسپایدرمن ‌(مرد عنکبوتی) رفرنس‌های زیادی در ارتباط با دنیای این شخصیت خواهند یافت. اما بازی از کمبود یک چیز رنج می‌برد که سخت است تا دقیق به آن اشاره کنیم. تعدادی از ماموریت‌های مضحک بازی اصلا متنوع و منحصر بفرد نبوده و داستان بازی نیز فاقد هیجان است. Spider-Man در عین حال که یک بازی زیبا، وسوسه انگیز و خلاق است، یک تجربه‌ی تکراری و بیش از حد جاه طلب به شمار می‌آید.
Metro GameCentral 7/10
یکی از بهترین بازی های اسپایدرمن ( مرد عنکبوتی) که تا به حال ساخته شده اما تنها مشکل کار این جا است که به هیچ وجه نتوانسته باعث پیشرفت و جلو راندن ژانر بازی‌های ابرقهرمانی شود.
Guardian 6/10
بازی علاقه و عشق شدیدی به اسپایدر من نشان می‌دهد و پایان بازی شامل قسمتی است که او به آن افتخار می‌کند. اما استودیوی اینسامنیاک گیمز برای این که دنیای بازی را بهتر بسازد، بیش از حد بر‌روی قهزمان آن تکیه کرده است که در نتیجه ضعف‌های بسیاری را در طول بخش داستانی و قبل از پایان قدرتمند آن آشکار می‌سازد.

بازی Marvel’s Spider-Man در تاریخ ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ (۷ سپتامبر ۲۰۱۸) به صورت انحصاری برای کنسول پلی‌استیشن ۴ منتشر می‌شود.

شبکه نتفلیکس رسما تایید کرد که هنری کویل برای بازی در نقش گرالت در سریال The Witcher انتخاب شده است.

در جدیدترین اخبار سینما و تلویزیون، بازیگر نقش گرالت در سریال The Witcher (ویچر) رسما انتخاب و معرفی شده است. شبکه نت فلیکس رسما اعلام کرد که هنری کویل قرار است نقش گرالت او ریویا را در این سریال فانتزی و حماسی بازی کند. سریال The Witcher براساس رمان‌های آندری ساپکوفسکی، نویسنده لهستانی ساخته می‌شود. طبق خلاصه داستان منتشر شده از سریال ویچر توسط شبکه نتفلیکس:

سریال The Witcher یک داستان حماسی از سرنوشت و خانواده را روایت می‌کند. گرالت او ریویا یک شکارچی هیولای تنها است که تلاش می‌کند تا جایگاه خود را در این دنیا که اکثر مردم در آن از حیوانات وحشی بسیار شرورتر هستند، پیدا کند. اما زمانی که سرنوشت او را به سمت یک جادوگر قدرتمند و یک شاهزاده خانم جوان با یک راز بسیار خطرناک می‌کشاند، این سه باید یاد بگیرند تا با یکدیگر از این سرزمینی که هر روز خطرناکتر می‌شود، عبور کنند.

ماه گذشته نیز کویل به بازی در نقش گرالت در سریال The Witcher ابراز علاقه کرده بود و اخیرا فیلمنامه تست بازیگری این سریال فاش شده است و به نظر می‌رسد که به‌زودی باید شاهد استخدام و معرفی دیگر بازیگران این سریال نیز باشیم. فصل اول سریال The Witcher قرار است کمی کوتاه‌تر از حد انتظار باشد و تنها در ۸ قسمت تولید خواهد شد که انتظار نمی‌رود این سریال زودتر از سال ۲۰۲۰ از شبکه نتفلیکس منتشر شود. ماه آذر سال گذشته، نتفلیکس لورن اشمیت هیسریش، تهیه‌کننده اجرایی سریال The Defenders (دیفندرز) و سریال Daredevil (دردویل)، را به‌عنوان سازنده این سریال معرفی کرد.

علاوه بر بازی در نقش سوپرمن، کویل بیشتر برای بازی در سریال The Tudors (تودورها) و فیلم The Man from U.N.C.L.E. (مردی از یو.ان.سی.ال.ای) شناخته شده است. همچنین اخیرا بازی کویل در فیلم Mission Impossible: Fallout (ماموریت غیر ممکن: فال اوت) با تحسین منتقدان و تماشاگران نیز مواجه شده است. سریال The Witcher اولین سریال کویل پس از سریال The Tudors است که در بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۰ به روی آنتن رفته بود.

حالا که در قسمت اول موشکافی داستان بازی God of War در مورد کاراکترهای فرعی نوشتم، بهتر است بچسبیم به اصل کاری‌ها؛ کریتوس، آترئوس و این وسط هم در مورد چند نفر دیگر صحبت کنیم. در قسمت قبل کاراکترهای فرعی را بررسی کردیم و مروری بر داستان آ‌ن‌‌ها چه در اساطیر نورس و چه در خود بازی God of War داشتیم. پس این مقاله دیگر نیازی به مقدمه چینی ندارد، همه چیز را خودتان می‌دانید. می‌خواهیم صاف برویم سراغ کریتوس. سپس مروری به شخصیت مرموز آترئوس داشته باشیم و در نهایت نگاهی به نکات پنهان و آشکار دنیای بازی بیندازیم.

Kratos

کریتوس

دیگر همه کریتوس را می‌شناسید، شخصیت تک بعدی و بی‌اعصابی در عصر یونان که حالا تبدیل به شخصیتی نسبتا عمیق‌تر و قابل تامل شده و می‌توان در مورد آن صحبت کرد. این حرف‌های تکراری را ادامه نمی‌دهم و بهتر است در مورد حضورش در نسخه جدید God of War و عصر نورس صحبت کنیم.

چگونه پای او به نورس باز شد؟

یکی از بزرگ‌ترین سوالات حول محور God of War جدید این است که خدای جنگ یونان چطور پایش به دنیای نورس باز شد. آیا باز هم پای آتنا وسط است؟ آیا غول یا خدایی از نورس او را به این دنیا کشانده است؟ راستش را بخواهید من این‌گونه فکر نمی‌کنم. شاید از نظرتان این مسئله که کریتوس چگونه پایش اینجا باز شده یک گودال سیاه و تاریک پر از علامت‌های سوال باشد که در ذهن‌تان ایجاد شده است، اما از نظر من اصلا نکته پیچیده‌ای در این قسمت وجود ندارد. اگر بر اساس دانشی که در زمینه دنیای نورس دارم بخواهیم این داستان را بچینیم نظر من این است:

چگونگی حضور او در نورس از نظر من مورد خاصی نیست. اقیانوس او را به نزدیک‌ترین خشکی به یونان آورده است، مگر این‌که در آینده خلافش ثابت شود

میدگارد یک سرزمین پهناور است که دور تا دور آن را اقیانوس احاطه کرده است. میدگارد در اصل یکی از هزاران سرزمین روی کره زمین است که در نورس به آن میدگارد می‌گویند. حال می‌دانیم که پس از نابودی الیمپوس و کشته شدن پوزئیدون که خدای دریا بود، کل آن سرزمین در زیر اقیانوس فرو رفت. کریتوس هم در صحنه آخر به آب میوفتد. خب با یک معادله ساده می‌توان به این نتیجه رسید که آب‌ها او را به نقطه‌ای دور برده‌اند، سرزمینی که کریتوس در ساحل آن بی‌هوش روی زمین افتاده باشد و نداند کجا است. البته نه خیلی دور که به مصر یا سرزمین مایان‌ها فکر کنیم. بلکه سرزمینی نزدیک‌ به یونان. بعد از این ماجرا، می‌توانیم در ذهن خودمان داستان‌سازی کنیم. این که او به هوش آمده و چندین کیلومتر را پیاده رفته تا به نورس رسیده یا اینکه یک غول زن به نام فی، کریتوس را در این ساحل پیدا می‌کند، او را به کلبه‌اش می‌برد، مداوایش می‌کند و بقیه‌ی ماجرا.. و آترئوس.

البته تمامی این موارد زمانی درست است که هیچ اتفاق خاصی بین پایان God of War 3 و God of War جدید رخ نداده باشد. تا زمانی که خود سازنده بازی حرفی از این موضوع نزده، نیاز نیست زیاد در موردش تئوری سازی کنیم. اگر مطلب قبل در مورد میمیر را خوانده باشید، او یک دیالوگ داشت: «زمانی می‌رسد که یک مرد باید گذشته‌اش را فراموش کند و به شمال سفر کند.» چنین دیالوگی که مربوط به داستان میمیر بود، احتمالا در مورد داستان کریتوس هم صدق می‌کند. اینکه او مدت‌ها، یا شاید سال‌ها در سرزمینی تهی راه رفته تا به جایی برسد و نهایتا پایش به میدگارد باز می‌شود. فقط زمانی این معادله ساده به هم می‌خورد که در قسمت دوم، سانتا مونیکا به نحوه ورود کریتوس به این دنیا اشاره کند.

God of War Art

نکاتی در مورد کریتوس

دیگر به خوبی کریتوس را می‌شناسیم، اینکه او چه بود و چه کارهایی انجام داد. در این نورس هم به خوبی با ماجراجویش همراه بودیم. بنابراین دیگر این موارد تکراری را در این مطلب بیان نمی‌کنم تا جا برای دیگر موضوعات باز شود. اما بهتر است به چند نکته جالب در مورد کریتوس اشاره کنیم. البته در قسمت آخر مقاله و بررسی‌ تئوری‌های موجود، با این کاراکتر زیاد سر و کار خواهیم داشت.

پدر لوکی فارباوتی نام دارد؛ به معنای مهاجم قدرتمند. او غولی نیرومند بود که با مشخصات کریتوس همخوانی دارد

همانطور که می‌دانید، آترئوس، لوکی مشهور دنیای نورس است. اما جالب است بدانید که پدر واقعی لوکی، غولی به نام فارباوتی «Farbauti» بود. نکته جذاب ماجرا این است که فارباوتی، به معنای مهاجم ظالم است. شاید کریتوس حالا دیگر آن‌قدرها هم ظالم نباشد یا اصلا هنوز دلیلی برای ظالم بودن پیدا نکرده باشد، اما به هر حال این نام کاملا برازنده شخصیت قبلی او است. متاسفانه با جست و جوی فارباوتی نتوانستم اطلاعات زیادی از او در فضای اینترنت یا کتاب‌ها پیدا کنم که یک جور‌هایی سر نخ داستانش در اسطوره‌شناسی نورس را به کریتوس بدوزم؛ اما خب همین معنای نام او به خوبی به تن کریتوس می‌نشیند. البته این را هم فراموش نکنیم. در پایان بازی و تصاویری که روی دیوار منطقه یوتنهایم نقش بسته، به جای نام کریتوس، از نام فارباوتی یاد شده است. بنابراین می‌توان گفت فِی او را فارباوتی صدا می‌کرد.

یکی دیگر از سوالات مهم این است: چطور تا این لحظه و بزرگ شدن آترئوس، هیچ کدام از خدایان نتوانستند کریتوس را پیدا کنند؟ کریتوس زمانی که پا به دنیای نورس گذاشت و با فی آشنا شد، شخصیتی نبود که به راحتی در امان باشد. او قدرتی ویژه داشت و قطعا خدایان آسیر (خدایانی که در آسگارد زندگی می‌کنند) می‌توانستند وجود آن را حس کنند. به لطف همسر دوم او یعنی فی، کریتوس به خوبی می‌دانست که ثور و اودین چه کسانی هستند و چه قدرت‌هایی دارند. اما چگونه او بعد از این همه سال هنوز در امان بود و خدایی پیدایش نکرده بود؟ چطور بعد این همه مدت این دو توانسته بودند از دید خدایانی که در آسگارد سکونت داشتند، یا حتی فریا که در نزدیکی آن‌ها زندگی می‌کرد دور بمانند؟‌ خب دلیل این موضوع، درختانی هستند که نشانه گذاری شده بودند.

چند سال پس از آشنایی کریتوس و فِی، همسر کریتوس به دلیل نامعلومی می‌میرد. همانطور که می‌دانید، بزرگ‌ترین درخواست فی این بود که خاکستر او را به بلندترین قله نورس ببرند، اما همچنین نباید فراموش کنیم که فی از او درخواست کرد تا ابتدا جنازه او را با درخت‌هایی که با نشانه دست علامت‌گذاری شده بودند قطع کنند و بسوزانند. در ابتدای بازی هم به خوبی می‌بینیم که کریتوس هم همین درخت را قطع کرد. حال جالب است بدانید که این درختانی که نشانه دست زرد رنگ روی آن‌ها نقش بسته بود، محافظی برای منطقه‌ای بودند که این سه نفر یعنی کریتوس، فی و آترئوس در آن زندگی می‌کردند. این محافظ جادویی، آن‌ها را نه فقط از دید دراگرها، ترول‌ها، اژدهایان و هیولاها دور نگه می‌داشت، بلکه حتی هیچ خدایی قادر به پیدا کردن آن‌ها نبود. دقیقا پس از قطع کردن این درخت و سوزاندنش بود که سر و کله غریبه‌ها پیدا شد. هنگامی که کریتوس و آترئوس به شکار رفتند، ابتدا سر و کله دراگرها و سپس یک ترول پیدا شد. هنگامی که بازگشتند، سر و کله بالدر پیدا شد. همانطور که در قسمت قبل گفتم، خدایان به دنبال نابود کردن تمامی غول‌ها بودند، اما فی که یکی از مهم‌ترین دشمنان اودین بود، از دید آن‌‌ها ناپدید شد. حال با از بین رفتن این محافظ جادویی، مکانی جدید در برابر خدایان پدیدار شد و آن‌ها نیز با فرستادن بالدر به آن منطقه، حالا با کریتوس رو به رو شدند.

یکی از نکات جالبی که دوست دارم به آن اشاره کنم، داستان‌هایی است که کریتوس در هنگام قایق‌سواری برای آترئوس تعریف می‌کرد. داستان‌های مختلفی مانند خرگوش و لاکپشت، یا قورباغه و عقرب. اما یکی از داستان‌هایی که او تعریف کرد، مربوط به اسبی می‌شد که به دنبال انتقام بود. اسبی که به شخصی اجازه داد تا برای یافتن میلش به انتقام روی او سوار شود، اما در نهایت این اسب بود که آزادی‌اش را از دست داد. این داستان، اشاره متسقیم به رویارویی کریتوس و آرس بود. نکته خاص و پنهانی در آن وجود ندارد، اما به هر حال کریتوس از همان ابتدا سعی داشت به طور کاملا غیر مستقیم، با چنین داستان‌هایی آترئوس را تربیت کند و از گذشته‌ای که تجربه کرده بود، این پسر را آموزش دهد. اما خب کریتوس در داستان گویی یک افتضاح به تمام معنا بود.

مورد جالب دیگر، یکی دیگر از پنهان‌کاری‌های کریتوس از پسرش بود. کریتوس یکی از قدرت‌های پدرش یعنی زئوس را از آترئوس پنهان کرد. در یکی از صحنه‌های بازی بعد از اینکه آترئوس متوجه می‌شود یک خدا است، خیلی زود ذهنش به این سمت می‌رود که آیا می‌تواند تبدیل به یک حیوان شود؟ او زمانی که این سوال را از کریتوس می‌پرسد، کریتوس سکوت می‌کند، به فکر فرو می‌رود و سپس می‌گوید نه نمی‌توانی. اما کریتوس می‌دانست که زئوس، قدرت تغییر شکل داشت. در اصل او تنها خدایی بود که می‌توانست به هر شکلی که می‌خواهد تبدیل شود. حال حساب کنید، زئوس پدربزرگ آترئوس است و خب.. بله لوکی می‌تواند تغییر شکل دهد.

نکته جالب توجه‌ دیگری بعید است در مورد کریتوس مانده باشد. بهتر است به سراغ آترئوس برویم و صحبت در مورد کریتوس را در بخش تئوری‌ها ادامه دهیم. در قسمت آخر این مقاله‌های سه‌گانه، حرف‌های زیادی در مورد کریتوس خواهم گفت؛ تئوری‌هایی عجیب که می‌خواهم با خواندن آن‌ها مغزتان سوت بکشد.

God of War Atreus

آترئوس

در دنیای God of War، آترئوس یک خدای دو رگه است، ترکیبی وحشتناک از خطرناک‌ترین شخص خدایان یونان و غولی از دنیای نورس. ترکیب این دو دنیا، لوکی را به دنیا آورد. اما قبل از صحبت در مورد آترئوس/لوکی قصد دارم ابتدا بگذارید کمی در مورد لوکی اساطیر نورس بنویسم.

لوکی در افسانه‌های نورس

باید این نکته را همین حالا برای همه روشن کنم: لوکی هرگز خدای بدی نیست! لوکی خدایی با چهره‌ای بسیار زیبا و فریبنده بود، طرز صحبت کردن و حرف‌هایش باعث آرامش می‌شد و هوش فوق‌العاده بالایی داشت؛ شاید حتی باهوش‌ترین خدای نورس. اما در عین حال اون دغلباز، حیله‌گر و مکار بود. او بارها و بارها باعث دردسر خدایان شد، اما به همان اندازه که خدایان را با مشکل مواجه می‌کرد، باعث رفع مشکلات آن‌ها هم می‌شد! داستان‌های زیادی هم در این مورد وجود دارد. داستان‌هایی که در آن لوکی شخصی به شدت مفید واقع شد.

یکی از این داستان‌ها را می‌دانید. روایت ساخته شدن میولنیر، چکش قدرتمند ثور و دیگر هدایای بزرگ خدایان به قدری اتفاق مهمی بود که ثور و اودین نمی‌توانستند چنین محبتی را نادیده بگیرند. حتی روایتی وجود دارد که لوکی باعث شد یک غول معمار بتواند در مدت کوتاهی، دیوارهایی بلند و قطوری برای محافظت از آسگارد بسازد. حتی در روایتی آمده است که روزی چکش ثور توسط یک غول دزدیده می‌شود و در نهایت این لوکی بود که با پیدا کردن این دزد و ارائه پیشنهاد، توانست این چکش را پس بگیرد. درست است که لوکی با فرزندان خود یعنی هل، فنریر و یورمونگاند‌ دردسرهای عظیمی برای نورس ایجاد کرد، اما در عین حال او زمانی بنا به دلایلی، تبدیل به یک اسب ماده شد و اسبی با هشت دست و پا به نام اسلیپنیر به دنیا آورد که اودین با آن توانست پا به سرزمین هلهایم بگذارد و دشمنانش را از سر راه بردارد. پس هرگز او را شخصیتی کاملا منفی قلمداد نکنید. او شرور است، اما در عین حال کارهای خوبی هم ازش بر می‌آید.

به خاطر داشته باشید که لوکی در اسطوره‌شناسی نورس صرفا فردی منفی نیست! او در بسیاری از مواقع مشکل‌گشای بسیاری از خدایان بوده است و حتی ثور چکشش را به لطف لوکی به دست آورده است

لوکی فرزند دو غول به نام‌های لویفی «Laufey» و فاربوتی «Farbauti» است. لویفی به معنای سوزن است چرا که او غولی تیز و فرز بود. فاربوتی را که پیش از این در بخش کریتوس شناختید؛ غولی تندخو که قادر بود ضربات بسیار محکمی به دشمن وارد کند. از جمله دارایی‌های لوکی می‌توان به کفش‌های او اشاره کرد که قادر بود با آن‌ها در آسمان پرواز کند. همچنین او می‌توانست به راحتی تبدیل به هر موجودی بشود. از یک حیوان کوچک گرفته تا هیولایی بزرگ. اما خب جالب است بدانید که تمامی سلاح‌ و ویژگی‌های او، باید در برابر ذهن مکارش زانو بزنند. قدرت هوش و ذهن لوکی به قدری زیاد بود که می‌توانست در عین حال حیله‌گر باشد و در عین حال فردی مفید. می‌توانست خرابی به بار بیاورد و می‌توانست بسازد.

راستی، بر خلاف تصور همگان، لوکی برادر ثور نیست، بلکه او برادر تنی اودین است. کسی نمی‌داند لوکی چگونه پا به آسگارد گذاشت اما این را باید بدانید زمانی که او یک نوزاد بود، توسط اودین بزرگ می‌شود اما او را فرزند خودش نمی‌‌داند. پس این مورد را با لوکی و ثور در دنیای سینمایی مارول اشتباه نگیرید. لوکی یک وزنه مهم برای رشد و به قدرت رسیدن بسیاری از خدایان است، باعث و بانی بسیاری از نکات مثبت و مهم. اما در مقابل، با افکار پلیدش، باعث ایجاد اندوه و مشکلات فراوانی می‌شود و در نهایت در ظهور راگناروک، در کنار فرزندانش، در برابر خدایان قرار خواهد گرفت.

شاید برای‌تان سوال باشد که آیا نام آترئوس در اسطوره‌شناسی یونان هم جایی دارد یا نه. بله، آترئوس یکی از پادشاهان یونان بود. آترئوس پادشاه موکنای، در جنوب آتن است. البته اگر در بازی متوجه نشدید، کریتوس نام او را به این دلیل آترئوس گذاشت چرا که آترئوس نام یکی از سربازان جوان اسپارتان‌ها بود. این سرباز، همیشه در تاریک‌ترین و سخت‌ترین زمان‌ها، فردی بسیار امیدوار بود. او در نهایت برای نجات جان هم‌‌رزمانش، جان خود را فدا کرد و از این نظر برای کریتوسی که زمانی فردی بی‌رحم بود، به شخصی قابل احترام تبدیل شد.

God of War

فرزندان لوکی

حضور دیگر فرزندان لوکی در قسمت‌ بعدی می‌تواند جذاب‌تر باشد. ما هنوز هل، ملکه جهنم و فنریر، ترسناک‌ترین هیولای نورس را ملاقات نکرده‌ایم

بد نیست اشاره‌ای دوباره به سه فرزند او داشته باشیم. یورمونگاند، فنریر، هل. ما در این بازی با یورمونگاند آشنا شدیم. او بزرگ‌ترین هیولای دنیای نورس است. در حالی که در میتولوژی نورس آمده که یورمونگاند به شدت وحشی و بی‌رحم است، اما در بازی God of War دیدیم که او چگونه به کریتوس و آترئوس کمک کرد. طبق روایتی که در طول بازی متوجه شدیم، او نه فقط با این دو، بلکه با فی و دیگر غول‌ها نیز رابطه صمیمانه‌ای داشت. حتی تیر نیز یکی دیگر از دوستان او بود. اما واضح است که به شدت از خدایان آسگارد بدش می‌آید. حال باید دید در قسمت بعد چه نقشی ایفا خواهد کرد. فرزند بعدی لوکی، فنریر است. درنده‌ترین و قدرتمندترین هیولای نورس که حتی اژدهایان، خدایان و غول‌ها نیز قادر به شکست او نیستند. اگر طبق افسانه‌های نورس پیش برویم، فنریر در طول داستان بازی در آسگارد زندانی شده باشد. داستان زندانی شدن او از این قرار است. فنریر که یک گرگ سفید و غول پیکر است، طبق پیش‌بینی‌ها، قادر به نابودی همه خدایان بود. خدایان که از قدرت این گرگ هراس داشتند، سعی کردند او را به شکلی دوستانه به چالش بکشند. هیچ غل و زنجیری نتوانست در چالش با او پیروز شود و به راحتی پاره می‌شدند، هیچ موجودی نمی‌توانست او را از پای درآورد. اما روزی خدایان نزد دورف‌ها رفتند و از آن‌ها خواستند تا زنجیری خلق کنند تا فنریر قادر به پاره کردن آن نباشد. در نهایت آن‌ها ریسمانی درخشان ساختند و در چالش نهایی، فنریر را بستند و از او به عنوان یک چالش درخواست کردند تا این ریسمان را باز کند. اما فنریر از باز کردن آن باز ماند و خدایان که از این اتفاق خوشحال شده بودند، این گرگ را در همان حال زندانی کردند. فنریر تا پیش از این با خدایان مشکلی نداشت، اما بعد از این اتفاق بود که او به خون آن‌ها تشنه شد و در نبرد راگناروک بسیاری از خدایان را از بین برد. ما در این قسمت از بازی فنریر را ندیدیم، اما حضور او در قسمت بعد می‌تواند جالب باشد. در نهایت، سومین فرزند لوکی کسی نیست جز هل. هل دارای دو چهره متفاوت بود. یک سمت چهره‌اش دختری بسیار زیبا و سمتی دیگر شبیه به یک جنازه بسیار ترسناک. جالب است بدانید که او رفتار خوبی با خدایان داشت. بنابراین آن‌ها او را ملکه جهنم یا همان هلهایم قرار دادند. جایی که ارواح مردگان در آن سکونت دارند. ما در بازی به هل سفر کردیم، اما خبری از آن‌ها نبود.

God of War

آترئوس/لوکی

فرق لوکی در نورس با گاد‌آور‌وار در این است که در نورس، او شخصیتی جنگنده نیست و قدرت مبارزه خاصی ندارد، اما لوکی در این بازی از کودکی می‌جنگد و حتی قدرت اسپارتان ریج پدرش را هم به ارث برده است

هنوز زود است بتوان در مورد آترئوس نظرهای قطعی داد. او در طول بازی شخصیتی مبهم دارد، شخصیتی دوگانه که گاهی از حالت طبیعی خود خارج و به فردی شرور تبدیل می‌شود که به راحتی دشمنانش را از بین می‌برد یا حتی مودی را می‌کشد. او تا اینجا اکثر صفات لوکی بودن را دارد. او به شدت باهوش است، به سرعت یاد می‌گیرد، زبان‌هایی را بلد است که هر شخصی بلد نیست (مانند زبان مردگان که با یورمونگاند صحبت کرد)، زبان حیوانات را می‌فهمد و به خوبی از معماهایی که سر راهش قرار می‌گیرد سر در می‌آورد (البته به کمک پدرش). البته قدرت‌های دیگری مانده که باید از او ببینیم. مثلا باید منتظر بمانیم و ببینیم که آیا واقعا می‌تواند تغییر چهره و ظاهر دهد یا نه. یا اینکه به فرد بد ذاتی تبدیل می‌شود یا نه. اما به هر حال، او کاملا نشانه‌های لوکی بودن را دارد. اما مسئله زمانی پیچیده‌تر می‌شود که او قدرت نبرد بالایی هم دارد. تا به حال جایی در متون اساطیر نورس نخواندم که لوکی فردی به شدت قدرتمند در میادین نبرد باشد. اما ما اینجا با یک لوکی طرف هستیم که علاوه بر هوش بالا، قدرت سرسام آور پدر و پدر بزرگش را هم به ارث برده است. حتی او ویژگی اسپارتان ریج کریتوس را نیز به ارث برده است. زمانی که مودی در حال صحبت در مورد مادر آترئوس بود، پسرک آن قدر عصبانی می‌شود که نیرویی تازه در بدن خود حس می‌کند، نیرویی عجیب و فراتر از توانایی‌های جسمی او که در نهایت باعث بیهوش شدنش می‌شود و پای کریتوس را برای نجاتش به هلهایم باز می‌کند.

بنابراین، همانطور که لوکی در اسطوره‌شناسی‌ها یک غول بود، آترئوس نیز دقیقا از نژاد غول‌ها است و هنوز نمی‌دانیم جثه او چقدر رشد خواهد کرد. البته یک رگ او غول و رگ دیگرش نیز یک خدا است. همچنین لوکی یا آترئوس خودمان، تنها دو رگه‌ی غول/خدا نیست که در نورس می‌شناسیم. نمونه درشت آن ثور است. ثور فرزند یک خدا و ایزدبانویی از نژاد غول‌ها بود.

از دیگر نکات جالب آترئوس که رابطه جالبی هم با داستان لوکی دارد، می‌توان به کشته شدن بالدر اشاره کرد. در هر دو داستان اسطوره‌شناسی و God of War، بالدر به دست لوکی کشته می‌‌شود. در داستان اول، لوکی با دوز و کلک و با گول زدن هودر (دیگر فرزند اودین) بالدر را توسط تیرهایی از جنس راش می‌کشد. اما در God of War، این اتفاق در یک نبرد و به صورت تقریبا اتفاقی رخ می‌دهد. از این نظر گفتم تقریبا، زیرا تئوری خاصی در مورد آن وجود دارد که در قسمت بعدی خواهم گفت.

God of War Atreus

خالکوبی‌ها

یکی از نکات قابل توجه بازی God of War، وجود Runeهای مختلف در گوشه گوشه‌ی بازی است. اما این مورد روی بدن کاراکترهای بازی به خصوص آترئوس بیشتر به چشم می‌خورد و برای خیلی‌ها سوال است که آن‌ها چه معنایی دارند.

خالکوبی روی گردن آن «ᛚᛟᚷᚾ ᚺᚢᚷᚱ» به معنای ذهن استوار است. روی دست راست او، دو بار «ᚺᚨᛈᛈᛊᚲᛖᛃᛏᚱ» نوشته شده است. این کلمه به معنای خوش شانس بودن است.

کلمه بعدی روی دست راست او که باز هم دو بار تکرار شده، «ᛊᛏᛃᚱᚲᚱ ᚨᚱᛗᚱ» به معنای «دست نیرومند» یا «دست با استعداد» یا «بازوی اصلی» است. که البته همه آن‌ها یک معنی می‌دهند. در نهایت، پشت دست او دو کلمه «ᚺᚱᚨᛞᚨ ᚺᛟᚾᛞ» دیده می‌شود. این کلمه به معنای «دست چابک» است.

فعلا کارمان با آترئوس تمام شد. بسیاری از اتفاقاتی که در مورد او گذشت را در بازی مشاهده کردید و دوباره نوشتن آن فقط باعث طولانی‌تر شدن متن می‌شود. دیگر صحبت‌ها در مورد او را به قسمت آخر این مقاله موکول می‌کنیم.

رمز و راز‌های دنیای بازی God of War

در این بخش از مقاله هم سعی دارم نکات ریز داستانی را بگویم و هم سعی دارم ایستر اگ‌های جالبی را که هم به چشم من و هم به چشم بسیاری از کاربران سراسر اینترنت برخورد کرده‌ است مطرح کنم. دنیای بازی پر از نشانه‌ها و ایستر اگ‌های جالبی بود که چه در داستان بازی و چه در مطرح کردن تئوری‌های مختلف تاثیر گذار هستند.

سنجابی به نام راتاتوسکر

در مقاله‌‌های گذشته که در مورد مخلوقین دنیای نورس نوشته بودم، به سراغ اژدهایی به نام نیدهاگ رفتیم. نیدهاگ اژدهایی بسیار سر سخت و مرموز است که در پایین‌ترین بخش درخت ایگدراسیل دنیای نورس زندگی می‌کند. او دائما در بین ریشه‌های درخت می‌خزد و آن‌ها را می‌جَود. اما ما به خود این اژدها کار نداریم و مشخص هم نیست آیا در دنیای God of War حضور خواهد داشت یا نه. ما در اینجا به سنجابی به نام راتاتوسکر کار داریم. این سنجاب، با سنجاب‌های دیگر فرق داشت. وظیفه او این بود که همیشه از ریشه درخت نورس تا بالاترین نقطه آن را هر روز طی کند و نیدهاگ و عقابی‌ را که در بالای درخت زندگی می‌کرد از تمامی وقایع دنیای نورس آگاه کند.

اما در بازی God of War، این سنجاب به شکلی دیگر در بازی ظاهر می‌شود. او یک آیتم ویژه برای آترئوس است. این آیتم هیچ ربطی به مبارزات ندارد، اما زمانی که توسط آترئوس احضار شود، او در محیط بازی به دنبال سنگ‌های سلامتی و ریج می‌گردد و می‌تواند در هنگام شرایط سخت به خوبی به کمک کریتوس بیاید! این یکی از مفید‌ترین آیتم‌ها برای اشخاصی است که در درجه سختی بالا به انجام بازی می‌پردازند.

God of War

نمایی از نبرد پایانی در ابتدای بازی

قطعا اولین نبرد کریتوس و بالدر را به خوبی به یاد دارید. نبردی به یادماندنی و نفس‌گیر که بسیاری از بازیکنان را میخکوب کرد. اما در این نبرد، به جز صحبت‌های بالدر، یک نکته خیلی ریز و جالب در محیط بازی قرار داده شده بود. در یکی از منطقه‌های نبرد این دو، سنگ بزرگی قرار دارد که اگر به آن دقت کنید، نبرد پایانی بازی روی آن نقش بسته است. این یکی دیگر از ده‌ها نشانه‌ بازی است که آینده را پیش‌بینی شده به تصویر می‌کشد.

God of War

اشاره به دستکش اینفینیتی

بازی God of War اشاره جالبی به دستکش اینفینیتی تانوس در دنیای مارول داشت. در ابتدا خیلی‌ها فکر می‌کردند که این تنها یک تصادف است، اما وجود این بخش در بازی نه تنها تصادفی نیست، بلکه کاملا بازی را به فیلم‌های مارول ربط می‌دهد. البته در بازی قرار نیست خود دستکش تانوس را به دست بگیرید. در God of War، شِش آیتم مخفی وجود دارد که با به دست آوردن آن‌ها توسط کریتوس، به قابلیت‌ جدیدی دست پیدا می‌کند. هر کدام از این ۶ آیتم مربوط به خدایان نورس می‌شوند که قدرت‌های خاص و مشابه با هر یک از سنگ‌های اینفینیتی داشتند. این آیتم در بازی Shattered Gauntlet of Ages نام دارد.

god of war

خواهران سرنوشت

یکی از مواردی که دوست داشتم آن را بیان کنم، اشاره بازی به خواهران سرنوشت است. همانطور که در مطلب رمزگشایی لوگوی بازی God of War خواندیم، یکی از Runeهای موجود در این لوگو، اشاره به خواهران سرنوشت دنیای نورس داشت. در یکی از بخش‌های بازی که در حال باز کردن یکی از صندوق‌ها هستیم، یکی از اشیا کهن دنیای بازی را پیدا می‌کنیم که کریتوس از آترئوس می‌خواهد Rune روی آن را معنی کند. اینجا بود که برای اولین بار به خواهران سرنوشت دنیای نورس که «نورن» نام دارند اشاره می‌شود. البته که کریتوس با شنیدن نام خواهران سر نوشت با خود می‌گوید: «هیچ چیز خوبی از سوی خواهران سرنوشت رخ نمی‌دهد».

اگر با خواهران سرنوشت نورس آشنایی ندارید، باید بگویم که آن‌ها سه زن به نام‌های اورد، ورداندی و اسکولد هستند. اورد و ورداندی که خواهران بزرگ‌تر هستند، همیشه در تلاش بودند تا سرنوشت شادی را برای مردمان دنیای نورس رقم بزنند، اما از طرفی دیگر این اسکولد بود که دوست داشت مردم همیشه سختی بکشند و ایجاد آینده‌ای غیر قابل پیش‌بینی برای مردم، جزو سرگرمی‌های او بود. البته در لوگوی بازی God of War تنها نام اسکولد به چشم می‌خورد. اما خب به هر حال با این اشاره کوتاه متوجه شدیم که این سه خواهر قطعا در دنیای نورس حضور دارند. حال اینکه سانتا مونیکا چگونه به آن‌ها بپردازد، باید صبر کرد و دید.

 god of war

رمزی که روی استیل بوک بازی نوشته شد

اگر استیل بوک بازی را دیده باشید، متن خاصی روی آن نوشته شده است. حال افرادی که با این زبان آشنایی دارند، این متن را ترجمه کرده‌اند. متن روی استیل بوک از این قرار است:

این داستان یک خرس و یک گرگ است. خرس و گرگی سرگردان در ۹ دنیای نورس که به دنبال به سرانجام رساندن یک قول هستند. آن‌ها به مسیری نیمه روشن و نامعلوم قدم می‌گذارند؛ مسیری که آن‌ها را به یافتن حقیقت هدایت می‌کند.

نام مخفی لوکی

یکی از بزرگ‌ترین سورپرایز‌های بازی God of War، نام آترئوس بود که با شنیدنش، پیچش‌های داستانی جدیدی را آشکار کرد. لوکی، شاید دورترین و غیر منتظره‌ترین نامی بود که ما می‌توانستیم بشنویم. اما جالب است بدانید که نام لوکی، از همان ابتدا در خانه کریتوس قابل رویت بود. این راز چندین ماه پس از عرضه بازی کشف شد. اگر به خوبی خانه را بگردید، چند Rune مشاهده خواهید کرد. پس از یافتن هر چهار علامت، باید در زاویه‌ای خاص قرار بگیرید تا بتوانید این نام را مشاهده کنید. با ترجمه این نشانه‌ها، در آخر به نام Loki می‌رسیم.

God of War

چرا آسمان قرمز شد

زمانی که آترئوس برای اولین بار به قابلیت اسپارتان ریج خود دست پیدا می‌کند و سپس به خاطر قدرت بسیار بالای آن بی‌هوش می‌شود و در حال مردن است، اوضاع آب و هوایی نورس به شدت تغییر می‌کند. زمانی که کریتوس در حال رفتن به سمت کلبه خود است تا Blade of Chaos را دوباره در دست بگیرد و به سمت هل حرکت کند، آسمان به خونین‌ترین حالت خود در می‌آید. بسیاری فکر می‌کردیم که این اتفاق به خاطر وجود ثور است. اما طبق گفته کوری بارلوگ، این اتفاق به دلیل وضعیت رو به موت آترئوس بود که باعث می‌شد دنیا از حالت بالانس خود خارج شود! جالب است بدانید در نسخه‌های گذشته، هر کدام از خدایان که کشته می‌شدند، اتفاق ناگواری برای دنیا رخ می‌داد. حال اینجا هم با مردن لوکی داستان، بسیاری از توازن طبیعت دنیای نورس نیز بر هم می‌خورد.

god of war

کریتوس و آینده‌ای با یک چشم؟

در منوی بازی God of War، قبل از اینکه وارد بازی شوید، دو عروسک چوبی را روی زمین مشاهده خواهید کرد. کاملا مشخص است که یکی از آن‌ها آترئوس و دیگری کریتوس است. اما نکته جالب در مورد عروسک کریتوس این است که چشم راست او با یک چشم بند پوشیده شده است. اگر بخواهیم این مورد را در افسانه‌های نورس کند و کاو کنیم، تنها به یک شخصیت می‌رسیم که چشم سمت راستش را از دست داده و آن را با یک چشم‌بند پوشانده است؛ او کسی نیست جز اودین، خدای خدایان نورس. اودین برای اینکه بتواند به دانش و آگاهی بسیار بالایی برسد، به چشمه‌ای رفت که تنها میمیر می‌توانست از آن بنوشد. این چشمه حاوی تمامی رمز و راز‌های جهان بود. اما اودین برای اینکه بتواند از میمیر اجازه نوشیدن از این چشمه را بگیرد، باید یکی از چشمان خود را فدا می‌کرد. به این دلیل است که اودین یکی از چشم‌های خود را از دست داده است. اما آیا کریتوس همان اودین خواهد بود؟

god of war

جریان پرنده غول‌پیکر در هلهایم چیست؟

در دنیای نورس، سه خروس بزرگ وجود دارد. گولینکامبی به معنای خروس طلایی در والهالا زندگی می‌کند. فیالار، خروس دوم است که در جنگل یوتنهایم، سرزمین غول‌ها زندگی می‌کند. در نهایت، خروس سوم در هل قرار دارد، همان پرنده عظیمی که در God of War دیدیم. جالب است بدانید که سومین پرنده هیچ نامی ندارد و احتمالا سرگذشت آن در طول تاریخ گم شده است. اما وظیفه این سه پرنده چیست؟ در افسانه‌های نورس آمده است که در هنگام شروع راگناروک، این سه پرنده با صدایی رعب‌‌انگیز، همه‌گان را از وقوع این آخرالزمان آگاه می‌کنند. خروس طلایی خدایان و جنگجویان آزگارد و والهالا را خبر می‌کند، خروسی که در جنگل‌های یوتنهایم قرار دارد غول‌ها را خبر می‌کند و در نهایت آن خروس بی‌نام و نشان که در سرمای هل جا خوش کرده، مردگان و ملکه آن را آگاه می‌کند.

آغاز راگناروک به این صورت است: مرگ بالدر، سه فصل زمستان پیاپی که فیمبلوینتر نام دارد، دو گرگی که به دنبال ماه و خورشید حرکت می‌کنند و آن‌ها را می‌بلعند و زمانی که دنیا وارد تاریکی شد، ۳ پرنده غول‌پیکر ساکنین نورس را خبر می‌کنند و در نهایت، هامیدال، نگهبان آزگارد با شیپور خود آخرین زنگ راگناروگ را به صدا در می‌آورد.

god of war

یورمونگاند؛ یکی از مرموز‌ترین موجودات بازی

شما دیگر باید به خوبی با این غول بزرگ آشنا شده باشید. در قسمت گذشته گفتم که او از آینده آمده است. در نبرد راگناروک، ثور چنان ضربه محکمی با میولنیر به او وارد می‌کند که درخت نورس یعنی ایگدراسیل از هم میشکافد و این مار غول‌پیکر به ناگهان از آینده به گذشته سفر می‌کند؛ گذشته‌ای از نگاه او و زمان حال از نگاه ما.

یکی از نکات مهمی که من در مورد او بسیار دوست داشتم، زبانی بود که با آن حرف می‌زد. یورمونگاند به زبان مردگان صحبت می‌کند و صداپردازی او نیز باعث شد تا این صحبت کردنش به شدت تاثیرگذار باشد. صحبت آن‌ها زمانی جالب می‌شود که پای میمیر هم به ماجراجویی آترئوس و کریتوس باز شده باشد. در ابتدا می‌خواهم به یک نکته خیلی ریز اشاره کنم که شاید هیچکس به آن توجه‌ای نکرده است. در اولین رویارویی میمیر با یورمونگاند، میمیر قبل از اینکه با او صحبت کند یا بهتر بگویم، قبل از اینکه او گلویش را صاف کند، ابتدا به یک زبان دیگر سخن می‌گوید، زبانی شبیه به زوزه گرگ. و اگر به خوبی یورمونگاند را بشناسید، خوب می‌دانید که او یک برادر به شدت قدرتمند به نام فنریر دارد؛ گرگ درنده‌ای که توانست اودین را در راگناروک از پای در بیاورد. البته نمی‌توان دقیقا گفت که اصلا این زبان مربوط به فنریر یا گرگی دیگر باشد، اما به هر حال یکی از بخش‌های بسیار جالب بازی بود. قطعا فنریر، این گرگ سفید غول‌پیکر، زبان منحصر به فرد خود را برای سخن گفتن دارد.

قسمت جالب بعدی صحبت بین میمیر و یورمونگاندر، زمانی است که یورمونگاند در حین صحبت کردن به آترئوس اشاره می‌کند. دیگر تا به این لحظه می‌دانید که این مار عظیم‌الجثه یکی از فرزندان مخوف لوکی است و لوکی، خود آترئوس است. پس قطعا، او پدر خودش را دیده است؛ مگر اینکه باز هم سانتا مونیکا سورپرایز‌های عجیب و غریب دیگری داشته باشد.

یکی دیگر از بخش‌های بسیار سوال‌برانگیز بعدی، مربوط به زمانی بود که آترئوس بی‌هوش شده بود و کریتوس در حال انتقال او به نزد فریا بود. در این حین ناگهان صدای شیپوری که برای صدا کردن یورمونگاند تعبیه شده است به گوش رسید. برای خیلی‌ها سوال شد که چه کسی می‌تواند در غیاب میمیر و کریتوس او را صدا کند. نکته بسیار مهم ماجرا این است که یورمونگاند به زبان مردگان صحبت می‌کند و فقط دو- نفر در نورس هستند که می‌توانند به این زبان صحبت کنند؛ یکی میمیر و دیگری لوکی. پس زمانی که میمیر نزدیک خود کریتوس است، تنها لوکی باقی می‌ماند. البته لوکی‌ای که از آینده آمده است!

اما خب این یک تئوری بیشتر نیست. بنابراین می‌توان به گزینه‌های دیگر هم فکر کرد. برای مثال می‌توان گفت به صدا درآمدن این شیپور کار خود مودی است، چرا که حضور مودی و بی‌هوش شدن آترئوس و سپس به صدا درآمدن این شیپور همگی پشت سر هم رخ داد. اما خب این تئوری دلیل موجه‌ای ندارد. چرا که نه مودی می‌تواند به زبان مردگان صحبت کند، نه زورش به او می‌رسد.

تئوری بعدی این است که ثور این شیپور را به صدا در آورده است. چرا که دقیقا در همین زمان بود که شرایط جوی میدگارد بر هم می‌خورد و شاهد هوایی طوفانی هستیم. اما مسئله اول این است که پیش از این گفتم این تغییر جوی به خاطر این بود که لوکی در حال مردن بود. مسئله دوم هم واضح است، خب یورمونگاند و ثور به شدت از یکدیگر متنفر هستند و حتی جالب است بدانید که ثور از یورمونگاند می‌ترسد. چرا که او توانایی این را دارد که ثور را از بین ببرد. گزینه بعدی فریا است. اما هر جور که فکر می‌کنم، هیچ رابطه‌‌ای بین این دو وجود ندارد.

 اما یکی از قوی‌ترین تئوری‌های موجود در مورد صدای این شیپور، نگهبان آسگارد است. دلایل مختلفی وجود دارد که هایمدال، نگهبان آسگارد، این شیپور را به صدا درآورده باشد. کاملا واضح است که سازندگان بازی، دقیقا تک تک رویداد‌هایی را که در میتولوژی نورس رخ داده است به ترتیب به تصویر نکشیده‌اند و دلیل آن هم حضور نخاله‌ای به نام کریتوس است. چند وقت پس از انتشار بازی، چندین نفر در توییتر از بارلوگ پرسیدند که چه کسی این شیپور را به صدا درآورد. بارلوگ جواب واضحی نداد. او در توییتر گفت:

فکر می‌کنید او چه کسی باشد؟ چه کسی دائما به دنبال کریتوس و آترئوس است تا آن‌ها را پیدا کند؟

شاید در این لحظه به سرعت ذهن‌مان به سمت بالدر برود. بالدر دائما به دنبال این دو نفر بود. اما مسئله این است که بالدر نه در اینجا، بلکه در اواخر بازی با یورمونگاند درگیر می‌شود و او را بی‌هوش می‌کند. پس دلیلی ندارد در این لحظه از بازی او را صدا کند.

پس چرا نام هایمدال این وسط به میان آمد؟ چند نقطه اشتراک بین هایمدال و اتفاقات بازی وجود دارد. اولین نکته در مورد هایمدال این است که او نگهبان اصلی بایفراست است. پل رنگین کمانی که میدگارد را به آسگارد متصل می‌کند. اما خب در این بازی، بایفراست به شکلی دیگر، همانند یک کلید در اختیار کریتوس قرار دارد تا بتوانید بین دنیاهای مختلف بازی حرکت کند! اگر طبق اسطوره‌شناسی نورس پیش برویم، بایفراست در حقیقت باید در اختیار هایمدال باشد. پس بی‌راه نیست که بگوییم او برای به دست آوردن دوباره این کلید باید به دنبال کریتوس برود. مورد دیگر این است که هایمدال قدرت بینایی فوق‌العاده‌ای دارد. او می‌تواند از هزاران کیلومتر دورتر، هر چیزی که می‌خواهد را حتی در تاریکی شب مشاهده کند. ما هرگز او را در طول بازی ندیدیم، اما طبق روایت‌های اسطوره‌شناسی نورس، او این قدرت را دارد که از فواصل دور همه چیز را تحت نظر داشته باشد. همچنین قدرت شنوایی او به قدری بالا است که می‌تواند صدای رشد کردن گیاهان را هم بشنود. و در نهایت، هایمدال مشهورترین شخصی است که مشهورترین شیپور نورس را به صدا در می‌آورد! او شیپوری به نام گالارهورن دارد که در مواقع خطر آن را به صدا در می‌آورد تا خدایان را آگاه کند. این صدا به قدری بلند است که تمامی ساکنان آسمان، زمین و دنیای زیرین نیز قادر به شنیدنش هستند. پس نکته مهم این است؛ شاید صدایی که شنیدیم، صدای شیپور گالارهورن بود، نه صدای شیپور مخصوص یورمونگاند.

نظر شما در مورد این تئوری چیست؟

دیگر بعید می‌دانم نکته قابل توجه‌ای برای توضیح دادن باقی مانده باشد. باقی موارد، از جمله نقاشی‌های روی دیوارها، برخی دیالوگ‌ها و سایر اتفاقات، مستقیما به تئوری‌هایی در مورد آینده God of War مربوط می‌شود. پس اجازه دهید تئوری‌های جذاب داستان God of War را به قسمت پایانی آن واگذار کنیم و پرونده این بازی را ببندیم.

منبع : زومجی

X