فرنچایز بتلفیلد با تمرکز روی بخش چند‌نفره ساخته شده است و حالا این بخش در نسخه جدید به بهترین شکل ممکن پیاده سازی شده است. شاید تنها ایرادی که بتوان به این بازی وارد کرد، چینش بد و گمراه کننده المان‌های رابط کاربری بازی باشد؛ این موضوع که کاربر برای درک حالت‌های بازی و قابلیت‌های آن، نیاز به مدت زمان زیادی دارد. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم تا حالت‌های مختلف این بازی را شرح داده و قوانین آن‌ها را برای شما بازگو کنیم. همچنین در این مقاله به ترفندهایی برای موفقیت در بازی Battlefield V خواهیم پرداخت.

بخش تک نفره

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، تمرکز اصلی این بازی روی بخش چندنفره است و تقریبا تمامی گیم‌پلی بازی بر این اساس ساخته شده است. اما استودیو Dice بخش تک‌نفره بازی را فراموش نکرده و اتفاقا روند داستانی جالبی را برای آن در نظر گرفته است. البته به طرز عجیبی تمامی مراحل بازی شما را به مخفی‌کاری دعوت می‌کنند، چیزی که در دنیای بتلفیلد چندان مرسوم نیست!

به هر حال بخش تک نفره بازی همانند نسخه قبلی شامل داستان‌های کوتاهی از افرادی است که در جریان جنگ جهانی دوم حضور داشته‌اند. سعی کنید برای دریافت جوایز و امتیازات هم که شده، این بخش را یک بار تمام کنید.

بخش چند نفره

بخش چند‌نفره بازی دچار تغییرات زیادی شده و حالت‌های جدیدی به بازی اضافه شده است. در ادامه به بررسی حالت‌های مختلف بازی خواهیم پرداخت.

حالت: Conquest

این حالت از ابتدا جزئی جدایی ناپذیر از فرنچایز بتلفیلد بوده است و حتی پیش از روند تولید بازی، از حضور آن در این نسخه مطمئن بودیم. البته این حالت دچار تغییرات بنیادینی شده و دیگر از سیستم امتیازدهی قدیمی استفاده نمی‌کند. در نقشه‌های عظیم این حالت، ۶۴ نفر برای به دست آوردن ۵ یا ۶ منطقه استراتژیک می‌جنگند. با توجه به نقشه، افراد دو تیم می‌توانند از هواپیما، تانک، نفربر و … برای غلبه بر دشمن استفاده کنند.

در سیستم قبلی، امتیازات بر اساس مناطق استراتژیک تقسیم می‌شد و هر تیمی که مناطق بیشتری را در اختیار داشت، می‌توانست برنده بازی باشد؛ حال در سیستم جدید علاوه بر امتیازات نقاط استراتژیک، امتیازات کشتن سربازان حریف نیز محاسبه می‌شود. همین موضوع باعث شده که زمان بازی‌های Conquest به شدت کاهش یابد.

حالت: Domination

این حالت به طور کلی عوض شده و حالا تبدیل به نسخه کوچکتری از Conquest شده است. حد امتیازات به ۲۰۰ امتیاز محدود شده و نقاط استراتژیک به ۳ نقطه کاهش پیدا کرده‌اند. همچنین زنده شدن دوباره کاملا اتفاقی و تصادفی بوده و مشخص نیست که کجای نقشه ظاهر خواهید شد. هدف نهایی این حالت، نگه داشتن نقاط استراتژیک و کشتن سربازان دشمن است. از آن‌جایی که حد امتیازات این حالت فوق‌العاده کم است، احتمالا هر ۵ دقیقه یک‌بار می‌توانید به تجربه این حالت بپردازید.

حالت: Breakthrough

در این حالت بازیکنان تیم حمله کننده باید خطوط دفاعی دشمن را شکسته و هر دو نقطه استراتژیک دشمن را به صورت همزمان در اختیار بگیرند. تیم مدافع نیز باید از خطوط خود دفاع کرده تا تعداد سربازان حمله کننده به صفر برسد. با توجه به نقشه در حال بازی، تعداد حمله کنندگان از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر متغیر است. البته این موضوع بدین معنی ‌است که هر بازیکن می‌تواند تا ۱۰ بار کشته شود و دوباره به بازی بازگردد. در صورتی که یکی از خطوط دفاعی سقوط کند، حمله کنندگان می‌توانند به منطقه بعدی حمله کنند. در صورتی که تیم مهاجم بتواند سه بار این عمل را انجام دهد، برنده بازی خواهد بود.

حالت: Team Deathmatch

در بتلفیلد ۵، این حالت تغییری به خودش ندیده و همانند نسخه‌های قدیمی است. شما باید در یک نقشه بسیار کوچک با تیم دشمن به رقابت پرداخته و صرفا به کشتار آن‌ها مشغول شوید. هر تیمی که بتواند به میزان امتیاز تعیین شده برسد، برنده بازی خواهد بود. مسابقات این حالت اصولا بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نمی‌کشند، چرا که سقف امتیازات این حالت بیشتر از ۲۰۰تعیین نمی‌شوند.

حالت: Frontlines

این حالت که نخستین بار در بازی Battlefield 1 معرفی شد، به سرعت توانست خود را به عنوان یکی از بهترین سبک‌های بازی معرفی کند و حالا در این نسخه، به بلوغ کافی رسیده است. این حالت شباهت بسیاری به حالت Breakthrough دارد، با این تفاوت که این بار هر دو تیم در نقش حمله‌کننده هستند و برای به دست آوردن یک نقطه می‌جنگند. هر تیمی که بتواند اولین نقطه استراتژیک را به دست بیاورد، می‌تواند به سمت خط مقدم حریف پیشروی کند. همچنین حریف فرصت دارد که جلوی دشمن را گرفته و آن‌ها را به نقطه اولیه بازگرداند.

حالت: Airborne

این حالت شباهت‌های زیادی به Breakthrough دارد، با این تفاوت که تیم حمله کننده باید از هواپیما بپرد و خودش را با چتر به زمین برساند. همچنین تیم حمله کننده باید هدف‌های استراتژیک خاصی از تیم مدافع را با بمب نابود کند. تنها دو بمب در دسترس تیم حمله کننده خواهد بود؛ همین موضوع باعث می‌شود که تیم مهاجم از افراد حمل کننده بمب مراقبت کرده و پشتیبانی خوبی را برای آن‌ها فراهم کنند. در صورتی که تیم مدافع بتواند ۲۵۰ نفر از مهاجمین را از بین ببرد، بازی به نفع مدافعین به پایان می‌رسد.

حالت: Grand Operations

بازی Battlefield 1 با اضافه کردن بخش تک‌نفره به بخش چند‌نفره، دست به ابتکار جالبی زد و توانست نظر مثبت کاربران را جلب کند. حالا این حالت محبوب به بازی جدید آمده و قرار است روایتگر سه روز جنگ سهمگین باشد. هر کدام از روز‌های این جنگ، با یکی از حالات Conquest،Airborne،Breakthrough و Frontlines دنبال می‌شود. در صورتی که در روز اول جنگ، یک‌تیم با اختلاف زیادی ببازد، روز دوم تیم حریف دارای برتری‌های خاصی خواهد بود. همچنین اگر تمامی نبرد‌های سه‌روزه به صورت پایاپای دنبال شود، حالتی به نام Final Stand فعال می‌شود که در آن دیگر خبری از زنده شدن دوباره نیست و تنها یک بار حق بازی‌کردن دارید. هدف از این حالت، تعیین برنده‌ی جنگ طاقت‌فرسای سه روزه است. دقت داشته باشید که امتیازات شما برای سه روز جنگ محاسبه خواهد شد.

همان‌طور که در مقاله قبلی اشاره شد، سعی کنید با رده‌های مختلف به تجربه این بازی بپردازید. برای مثال در حالت‌ Frontlines، استفاده از رده Scout چندان مناسب نیست، چرا که جنگ‌های بازی بسیار نزدیک و تن به تن دنبال می‌شود. همچنین بهتر است از اسلحه‌های مختلف بازی استفاده کنید تا اسلحه مورد علاقه خودتان را پیدا کنید. در نسخه بعدی مقاله به بررسی اسلحه‌های بازی و مزیت‌های آن‌ها خواهیم پرداخت.

 

 

www.game-o-wear.ir

سرانجام بازی Devil May Cry 5 طی روز‌های آینده عرضه خواهد شد و حال هم زمان با عرضه‌ی این بازی، به تازگی فهرست تروفی‌های آن منتشر شده است. اگر از شکارچیان تروفی هستید، در ادامه با ما همراه باشید تا به مرور تروفی‌های بازی Devil May Cry 5 بپردازیم.

  • درجه‌ی سختی پلاتینیوم کردن بازی: ۷/۱۰

  • مدت زمان مورد نیاز برای پلاتینیوم کردن بازی: بالای ۱۰۰ ساعت

  • تروفی‌های آفلاین:۴۹ (۴۰trophy، ۵trophy، ۳trophy، ۱trophy)

  • تروفی‌های آنلاین: ندارد

  • تعداد تروفی‌های از دست دادنی (Missable) : مشخص نیست

  • تروفی‌های گلیچ (مشکل دار): فعلا ندارد

  • سخت‌ترین تروفی: تروفی‌ Worthy of Legend

  • آیا تروفی مربوط به درجه سختی در بازی وجود دارد؟: بله باید تمام مراحل را با رنک S به پایان برسانید

  • تعداد دفعات مورد نیاز برای تجربه‌ی بازی جهت کسب تروفی پلاتینیوم: هفت الی هشت بار

  • آیا با اتمام داستان امکان کاوش در محیط بازی، جمع آوری آیتم‌ها و دریافت تروفی‌‌های غیر داستانی وجود دارد؟خیر

  • امتیازی که از کسب تمام تروفی‌های بازی به دست می‌آورید: ۱۲۰۰ امتیاز

بازی Devil May Cry 5 در مجموع دارای۴۹ تروفی است. هیچ تروفی آفلاینی در بازی وجود ندارد. بخشی از تروفی‌های بازی مربوط به بخش داستانی هستند که با اتمام مراحل داستانی، قادر خواهید بود تمامی تروفی‌های مربوطه را به دست آورید. البته سختی کسب تورفی پلاتینیوم بازی ان‌جاست که شما باید تمام مراحل داستانی بازی را بر‌روی تمام درجه‌های سختی تجربه کرده و در هر بار تجربه، در تمام مراحل بازی رنک S را کسب کنید.

در مجموع سخت‌ترین تروفی بازی را می‌توان تروفی‌ Worthy of Legend بازی دانست که اگر زمان کافی داشته باشید، می‌توانید با هفت بار تجربه‌ی بازی، تروفی پلاتینیوم آن را کسب کنید.

نوع تروفی

نام تروفی

توضیحات تروفی

پلاتینیویم

Devil May Cry

تمام تروفی‌های بازی را به دست آورید

برنزی

Let’s Rock!

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Human به پایان برسانید

برنزی

Showtime!

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Devil Hunter  به پایان برسانید

برنزی

Doing Daddy Proud

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Son of Sparda  به پایان برسانید

نقره‌ای 

Dance with the Devil

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Dante Must Die به پایان برسانید

نقره‌ای 

Stairway to Heaven

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Heaven or Hell به پایان برسانید

طلایی

Highway to Hell

بازی را بر‌روی درجه‌ی سختی Hell and Hell به پایان برسانید

برنزی

Fall from Grace

مراحل مقدماتی بازی را به اتمام برسانید

برنزی

Protect the People

تمام دشمنان را در مرحله‌ی اول از پای در آورید

برنزی

Where the Red Orbs Grow

تمام Orbهای قرمز را از یک مکان غیر منتظره در مرحله‌ی دوم بازی جمع آوری کنید

برنزی

Reunion

تمام دشمنان را در مرحله‌ی سوم بازی از پای در آورید

برنزی

Backroad

دیوار شیشه‌ای در مرحله‌ی چهارم بازی را تخریب کنید

برنزی

Break a Leg

یکی از دشمنان بازی را در مرحله‌پنجم، از بالا به پایین پرتاب کنید

برنزی

End of the Line

تمام دشمنان را در مرحله‌ی ششم بازی از پای در آورید

برنزی

Share the Pain

تمام دشمنان مرحله‌ی هفتم بازی را با هر دو شخصیت نیرو و V از پای در آورید

برنزی

Light in the Darkness

تمام دشمنان را در مرحله‌ی هشتم بازی از پای در آورید

برنزی

Eagle-Eyed

دیوار شیشه‌ای در مرحله‌ی نهم بازی را تخریب کنید

برنزی

This Ain’t Over

تمام دشمنان را در مرحله‌ی دهم بازی از پای در آورید

برنزی

Don’t Mess with the Best

هنگامی که در مرحله‌ی یازدهم با یکی از باس‌های بازی مبارزه می‌کنید، در یک چهارم پایانی نبرد، زمان بندی مناسبی داشته باشید  

برنزی

The Qliphoth

تمام دشمنان را در مرحله‌ی دوازدهم بازی از پای در آورید

برنزی

Each In His Own Way

تمام دشمنان مرحله‌ی سیزدهم بازی را با هر سه شخصیت نیرو، دانته و V از پای در آورید

برنزی

Gotta Hurry

تمام دشمنان را در مرحله‌ی چهادهم بازی از پای در آورید 

برنزی

Slick Moves

در مرحله‌ی پانزدهم با احتیاط پیش رفته و از آسیب غیر ضروری جلوگیری کنید

برنزی

Obedience Training

در مرحله‌ی شانزدهم بدون استفاده از قدرت‌های بی‌رحمانه ( brute force)، با باس بازی مبارزه کنید

برنزی

Back to Life

تمام دشمنان را در مرحله‌ی هفدهم بازی از پای در آورید 

برنزی

Man on a Mission

تمام دشمنان را در مرحله‌ی هجدهم بازی از پای در آورید 

برنزی

Battle for the Ages

تمام دشمنان را در مرحله‌ی نوزدهم و بیستم بازی از پای در آورید بدون اینکه مجبور شوید برای احیای مجدد از Orb ها استفاده کنید (بر‌روی هر درجه‌ی سختی جزHeaven or Hell)

برنزی

Not Too Shabby

با اجرای یک حرکت کمبو، رنک S را دریافت کنید

برنزی

Steppin’ up the Style

با اجرای یک حرکت کمبو، رنک SS را دریافت کنید

برنزی

Seriously Stylish Slaying!

با اجرای یک حرکت کمبو، رنک SSS را دریافت کنید

نقره‌ای 

Secrets Exposed

تمام مراحل مخفی بازی را به اتمام برسانید

برنزی

The Quick and the Dead

پنج عدد از دشمنان بازی را در عرض یک ثانیه از پای در آورید

طلایی

Well I’ll Be Damned

با استفاده از یکی از قدرت‌های Devil Triger نتیجه‌ی غیر منتظره‌ای رقم بزنید

نقره‌ای 

Hell of a Hunter

تمام مراحل بازی را با رنک S به پایان برسانید

طلایی

Worthy of Legend

تمام مراحل بازی را بر‌روی تمام درجه‌های سختی با رنک S به پابان برسانید

برنزی

I Believe I Can Fly

به وسیله‌ی پریدن یا اجرای حرکات کمبو در مجموعه ۶۰ دقیقه در آسمان باشید

برنزی

Nothing’s Impossible

تمام مهارت‌های مربوط به شخصیت نیرو را به دست آورید

برنزی

Be the Legend

تمام مهارت‌های مربوط به شخصیت دانته را به دست آورید

برنزی

Demon Breeder

تمام مهارت‌های مربوط به شخصیت V را به دست آورید

برنزی

Physical Perfection

نوار سلامتی خود را تا بالاترین سطح ممکن ارتقا دهید

برنزی

The Devil’s Own

Devil Trigger را به بالاترین سطح آن ارتقا دهید

برنزی

A New Job

بعد از حادثه‌ی Red Grave ماموریت جدیدی را از طرف Morrison قبول کنید

نقره‌ای

Jackpot!

در مجموع بیش از یک میلیون Orb جمع آوری کنید

برنزی

Demon Destroyer

در مجموع هزار نفر از دشمنان بازی را از پای در آورید

برنزی

Rearm and Repeat

در طول مراحل بازی، بیش از صد Devil Breaker جمع آوری کنید

برنزی

Dante The Gambler

همراه با Faust، بیش از ۵۰۰ هزار Red Orb جمع آوری کنید

برنزی

Who Needs Weapons Anyway?

مرحله‌ی یازدهم بازی را با هر سلاحی به جز سلاح مخصوص دانته به پایان برسانید (بر‌روی هر درجه‌ی سختی جزHeaven or Hell)

برنزی

Unarmed and Dangerous

مرحله‌ی هفتم بازی را بدون اینکه از ابتدا Devil Breaker را فعال کنیدف به پایان برسانید  (بر‌روی هر درجه‌ی سختی جزHeaven or Hell)

برنزی

Pet Protection

مرحله‌ی پنجم بازی را بدون اینکه موجودات تحت کنترل شخصیت V آسیب جدی ببینند، به پایان برسانید ((بر‌روی هر درجه‌ی سختی جزHeaven or Hell)

بازی Devil May Cry 5 در تاریخ جمعه ۱۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ (۸ مارس ۲۰۱۹ میلادی) برای کنسول‌های پلی‌استیشن ۴، اکس‌باکس وان و پلتفرم رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. در ضمن نقدهای کامل بازی در تاریخ چهارشنبه ۱۵ اسفند ماه ۱۳۹۷ (۶ مارس ۲۰۱۹ میلادی) منتشر خواهند شد.

مقایسه بازی Fortnite و Apex Legends

بعد از عرضه شکوهمند بازی Apex Legends و رقابتش با بازی Fortnite باید بررسی کنیم که کدام بازی را به دیگری ترجیح می‌دهیم.

سازندگان بازی Apex Legends در استودیو Respawn، اعلام کردند که در اولین آخر هفته انتشار بازی، شاهد هجوم ۲۵ میلیون هوادار به سرور‌های بازی بودند. این تعداد از بازیکن آنقدر زیاد بود که سرور‌های بازی دچار مشکل نیز شدند. این مسئله نشان دهنده محبوبیت بالا عناوین بتل رویال در سرتاسر جهان است. البته اگر از رایگان بودن برخی از این عناوین چشم پوشی کنیم. در نهایت باید اغراق کنیم که هجوم بازیکنان، اصلا اتفاقی طبیعی نبوده و یک رخداد خاص محسوب می‌شود.

اگر بخواهیم ابتدا به بازی Apex Legends بپردازیم، اولین چیزی که ذهنمان را مشغول می‌کند، قدرت عنوان جدید اول شخص بتل رویال، استودیو Respawn، در جمع آوری بازیکنان بود. بعد از این رخداد، بسیاری از بازیکنان حدس زدند که اتفاق بزرگ بعدی در زندگیشان، همین عنوان جدید باشد، چرا که با این کار، جا بر پای عناوین شناخته شده‌ای چون Fortnite و PlayerUnknown’s Battlegrounds گذاشت، آن هم در مدت زمانی بسیار کوتاه. هنرنمایی Apex Legends در این میان،‌ آنقدر به چشم آمد، که سازندگان در Epic اولین Battle Pass رایگان را برای بازی Fortnite اجرا کردند. قطعاً این حرکت بخاطر خطری بود که سازندگان پر طرفدارترین بازی ویدئویی جهان آن را از جانب Apex Legends حس کردند و تصمیم گرفتند تا کمی از سود کلانشان را برای حفظ محبوبیت بازی ببخشند. همانطور که متوجه شدید، سازندگان در Epic Games بسیار باهوش هستند، چرا که با رایگان کردن Battle Pass دوباره توجه‌ها را نسبت بازی موفقشان جلب کردند. این کار جواب داد و شلوغ ‌ترین روز عادی (بدون وجود رویداد خاص) بازی فورتنایت را در سه شنبه هفته گذشته، شاهد بودیم.

همه مشاهده کردیم که با وجود هجوم میلیونی بازیکنان به سرور‌های بازی Apex Legends، باز هم بازی محبوب Fortnite بود که توانست رکورد جمع آوری بیشترین بازیکن در ماه فوریه را از آن خود کند. همینجاست که سوالی اساسی برای ما دوست داران بازی‌های بتل رویال پیش می‌آید. با وجود این که هر دو بازی بسیار موفق هستند، بهتر است کدام را انتخاب کنیم؟ هر دو بازی رایگان هستند، هردو از طریق خرید‌های درون برنامه‌ای درآمد کسب می‌کنند و هر دو از یک فرمول در سبک بتل رویال بهره می‌برند. همین مسئله باعث شد تا در این مقاله تفاوت‌های دو عنوان را با هم بررسی کنیم. در ادامه مقاله می‌توانید به راحتی تمامی تفاوت‌ها و شباهت‌های هر دو بازی محبوب را ببینید و سپس خودتان تصمیم بگیرید که چه عنوانی را بیشتر دوست دارید و بفهمید که کدام یک برای شما ساخته شده است. با ما همراه باشید.

طرفدار کدام هستید، چشم یا دوربین؟

اولین و واضح ترین تفاوت میان بازی‌های ایپکس لجندز و فورتنایت در زاویه‌ای که برای گیم پلی از آن بهره می‌برند است. بازی ایپکس یک عنوان اول شخص است و تمامی حرکاتتان به غیر از پایین پریدن از کشتی پرنده، با زاویه اول شخص دنبال می‌شود. این در حالی است که بازی فورتنایت یک عنوان تمام سوم شخص است و همیشه می‌توانید تمام حرکات و لباس‌های شخصیتتان را ببینید.

همین مسئله یک تفاوت جدید دیگر هم به وجود می‌آورد. در بازی ایپکس لجندز شما فقط دست‌های شخصیتی که کنترل می‌کنید و اتفاقات رو به رویتان را شاهد خواهید بود، اما در بازی فورتنایت با وجود زاویه سوم شخصی که دارد، می‌توانید مقداری هم پشت مسیری که طی می‌کنید را مشاهده کنید، این حالت بخاطر فاصله‌ای که دوربین از شخصیت اصلی دارد پیش می‌آید.

ارتش یکنفره یا تشکیل تیم؟

برخلاف تمامی عناوین بتل رویالی که می‌شناسیم، بازی Apex Legends به شما اجازه نمی‌دهد تا به تنهایی وارد یک مبارزه سخت شوید. برای تجربه یک دست بازی خوب، باید به همراه دو بازیکن دیگر یک تیم سه نفره تشکیل دهید و سپس برای بقا در مقابل ۲۰ تیم سه نفره دیگر، بجنگید. به طور کلی، این یک حالت جدید است و پتانسیل زیادی را برای بازی ایجاد می‌کند چرا که شما نیاز دارید برای رسیدن به پیروزی به بهترین شکل ممکن با دیگر اعضا تیم همکاری کنید. همانطور که در مقالات قبلی و رونمایی بازی بررسی کردیم، یکی از دلایل اصلی محبوبیت بازی همین اجبار به همکاری است.

در اینجا نباید یادمان برود که بازی فورتنایت را هم می‌توان به صورت تیمی بازی کرد. اما با این وجود باز هم می‌توانید تنهایی وارد بازی شوید و در مقابل ۹۹ نفر دیگر برای بقا تلاش کنید. اگر بخواهیم منطقی باشیم باید قبول کنیم که بسیاری از بازیکن‌ها هنگامی که به تنهایی بازی می‌کنند می‌توانند بهتر نقشه بچینند و گهگاهی اصلا نیاز به کمک نخواهند داشت. در هر حال هر دو حالت در این عنوان وجود دارد و می‌توانید حتی به حالت ۵۰ در مقابل ۵۰ هم روی بیاورید و در یک تیم بسیار بزرگ قرار بگیرید.

شخصیت‌ها

جاه‌طلبی بزرگ بازی Apex Legends در سبک بتل رویال، اضافه کردن شخصیت‌های ماندگار بود. در ابتدا هر بازی، باید از بین هشت شخصیتی که وجود دارد یکی را بر اساس علاقه و نیاز تیم انتخاب کنید. هرکدام از این شخصیت‌ها قابلیت‌های خاص خود را دارند، همانطور که در مقاله معرفی شخصیت‌ها اشاره کردیم، این حالت بسیار به بازی Overwatch شباهت دارد و شما برای یک انتخاب باید بیشتر به فکر صلاح تیم باشید تا علاقه‌تان. قابلیت خاص این شخصیت‌ها می‌توانند یکدیگر را تکمیل کنند. رمز موفقیت در بازی استفاده چند قدرت خاص به صورت همزمان و ادغام آن‌ها با یکدیگر است. یک تیم هماهنگ می‌تواند به خوبی این حالت را پیاده کند و این نشان دهنده مهارت است.

همانند تمامی عناوین بتل رویال، شخصیت‌های Apex Legends هم بدون داشتن هیچ سلاح و تجهیزاتی به زمین فرود می‌آیند. این حالت برای بازی فورتنایت هم صدق می‌کند، اما یک چیزی اینجا کم است. بازی فورتنایت هیچ شخصیت خاصی ندارد و با توجه به این موضوع هیچ قابلیت خاصی نیز در بازی وجود نخواهد داشت. بنابر این، حالت خاص همکاری در تیم‌های این بازی به وجود نخواهد آمد، ‌چرا که شما با شخصیت‌هایی که فقط ظاهر متفاوتی دارند و قدرت خاصی جز یک کلنگ ندارند، نمی‌توانید مکمل هم تیمی‌تان باشید.

مهارت عجیب ساخت و ساز

بهتر است برای این بخش کمی به عقب برگردیم و دلیل خاص بودن بازی فورتنایت را بررسی کنیم. در این عنوان برای اولین بار شاهد یک حالت خاص بودیم که حالا آن را با نام ساخت و ساز در بازی می‌شناسیم. همین قابلیت بود که فورتنایت را از سایر بتل رویال‌ها جدا می‌کرد. همانطور که اشاره کردیم، قابلیت خاص در بازی فورتنایت کلنگتان است، اهمیت از بین بردن درختان،‌ ماشین‌ها، ساختمان‌ها و سنگ‌های موجود در بازی، با هدف جمع آوری مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز در بازی بسیار زیاد است. جمع آوری این مصالح به شما قدرتی خاص می‌دهد، قدرت ساختن دیوار، سقف، کف و پله که به طور قطعی برای بقا بسیار ضروری هستند. با داشتن مهارت ساخت و ساز می‌توانید برای خودتان برتری ایجاد کنید و یا در لحظه آخر شرایط را برای رقیبتان دشوار کنید و حتی در مواقعی پا به فرار بگذارید.

متاسفانه یا خوشبختانه، در بازی Apex Legends هیچ ساخت و سازی وجود ندارد، از طرفی خوب است چرا که بسیاری از بازیکنان قابلیت ساخت و ساز در بازی فورتنایت را با تلاش زیاد هم یاد نمیگیرند و حالا بازی Apex Legends یک شانس جدید برای این سری از بازیکنان خواهد بود. همانطور که ساخت و ساز در فورتنایت یک مهارت است، بازی کردن با شخصیت‌های مختلف و استفاده از قدرت‌های خاص آن‌ها در جای مناسب، در بازی Apex Legends هم بی شک یک مهارت خواهد بود.

تخریب پذیری محیط

همانطور که اشاره کردیم، برای ساخت و ساز نیاز به مصالح دارید و این مصالح با تخریب به دست خواهند آمد. اما مسئله بعدی در اینجا همین است، تخریب پذیری محیط. در بازی فورتنایت شاهد این هستیم که تقریباً همه چیز قابل تخریب است. از خانه‌های پیش ساخته‌ای که ابتدا برای گشت و گذار به داخلشان می‌روید تا ساخت و ساز‌هایی که خودتان انجام می‌دهید، همه را می‌توانید از بین ببرید. همین موضوع می‌تواند به شما قابلیت‌هایی خاص را ارائه کند. همانطور که تیراندازی به سایر بازیکن‌ها در فورتنایت موثر است، تخریب محیط امنشان هم موثر خواهد بود. بسیاری از بازیکنان از محیط‌ها بالا می‌روند یا یک برج می‌سازند و بر روی آن پادشاهی می‌کنند. در این نقطه از بازی، علاوه بر این که امکان شلیک کردن برایتان وجود دارد، می‌توانید به راحتی محیط زیر پایشان را تخریب کنید و سقوطشان را نظاره کنید. خاصیت‌های تخریب پذیری محیط را اینگونه به سادگی می‌توان بررسی کرد.

اما این حالت در بازی Apex Legends بسیار کم دیده می‌شود، محیط بازی را می‌توان تقریبا فاقد قابلیت تخریب پذیری دانست. حتی کوچک ترین چیز‌هایی که در نظرمان مسخره می‌آیند هم بسیار مقاوم هستند و تخریب نخواهند شد. تنها چیزی که در بازی قابل تخریب است در‌های ورودی خواهند بود. علاوه بر این که می‌توانید این درها را با یک ضربه نزدیک بازکنید، می‌توانید آن‌ها را منفجر کنید و یک بازیکن کمینکار را در پشت در رویت کنید.

آزادی در حرکات و برتری‌های آن

باز هم قابلیت ساخت و ساز بازی فورتنایت باعث یک تفاوت بزرگ بین دو عنوان می‌شود، همانطور که مشاهده کرده‌اید در فورتنایت می‌توانید با ساخت و ساز ‌های خوب به راحتی برای خود برتری بسازید، از زمین فاصله بگیرید تا دید بهتری داشته باشید، دشمنانتان را با ساخت یک پل معلق دور بزنید و یا آنقدر بالا بروید تا با چتر مسافت زیادی را طی کنید. مقدار آزادی حرکت در بازی فورتنایت چشم گیر است و همین موضوع می‌تواند دلیل دیگری باشد که بازی را از سایر عناوین بتل رویال جدا می‌کند.

اما در بازی Apex Legends هم روش‌های جدیدی برای ایجاد آزادی حرکت شاهد هستیم. اگر به زمین مبارزه در بازی Apex Legends نگاهی بی‌اندازیم، متوجه می‌شویم که این زمین با پستی و بلندی‌های زیادی همراه است و همین حالت می‌تواند به شما برتری مورد نیاز از طریق محیط را بدهد. شما نمی‌توانید با ساخت و ساز بالا بروید، اما روش‌های زیاد و جالبی برای بالا رفتن و به دست آوردن یک موقعیت خوب وجود دارد. می‌توانید به راحتی لبه‌ها را بگیرید و کم کم بالا بروید، علاوه بر آن اکثر شخصیت‌های بازی قابلیت بالا رفتن از دیواری که دوبرار قدشان است را دارند و این حالت بالا رفتن را حتی آسان‌تر هم می‌کند. علاوه بر این قابلیت‌ها که شامل تمامی قهرمان‌ها می‌شود، شخصیت Pathfinder را نیز در بازی شاهد هستیم،‌ که با یک قدرت معمولی می‌تواند بالا برود و با قابلیت آلتیمیتش می‌تواند کل تیم را به نقاط بلند محیط انتقال بدهد. قطعاً در این بخش قدرت فورتنایت در آزادی عمل بیشتر است، اما مکانیک‌های فراهم شده در بازی Apex Legends بسیار روان تر و آسان‌تر است.

اسلحه‌ها، تجهیزات و سیستم لوت

مانند تمامی عناوین در سبک تیراندازی، بازی‌های Fortnite و Apex Legends هم تعداد متفاوتی سلاح دارند که هر کدام برای سبک و شرایطی خاص تعبیه شده‌اند. از شات‌گان و سلاح کمری گرفته تا اسلحه‌های قدرتمند دوربین دار. سلاح‌های بازی Apex Legends از دنیای شناخته شده Titanfall می‌آیند، اما با کمی تفاوت که آن‌ها را با تم خاص بازی همراه کرده‌ است. فورتنایت در این بخش کمی واقع‌گرایانه‌تر ظاهر می‌شود. البته اگر سلاح‌های عجیب و غریبی چون بمب Boogie که دشمنان را به رقص وا می‌دارد، در نظر نگیریم.

یکی از المان‌های خاصی که در بازی Apex Legends وجود دارد و فرمول بتل رویال را کمی دچار تغییر کرده، کنترل تجهیزاتی است که حمل می‌کنید. هر کدام سلاح‌ها در بازی نوع خاصی از مهمات را استفاده می‌کنند. این گلوله‌ها با رنگ‌های مختلف طبقه بندی شده‌اند، با این حالت به محض پیدا کردن یک بسته گلوله متوجه خواهید شد که برای کدام سلاحتان قابل استفاده است و می‌توانید با خیال راحت به ادامه بازی فکر کنید. از طرف دیگر اگر یک قطعه خاص پیدا کنید و از طریقه استفاده‌اش خبر نداشته باشید، شاهد این خواهید بود که قطعه به طور خودکار بر روی سلاحی که قطعه مخصوص آن است سوار خواهد شد. اگر اسلحه‌ای را با یک سلاح دیگر معاوضه کنید، تجهیزات وابسته به آن را از دست نخواهید داد، علاوه بر همه این‌ها تمامی آیتم‌هایی که در بازی پیدا می‌کنید به طور خودکار با آیتمی که در اختیار دارید مقایسه می‌شوند و می‌توانید به سرعت برای تعویض تصمیم بگیرید.

اما در بازی فورتنایت خبری از تجهیزات نیست و برای نمایش قدرت یک سلاح شاهد درجه بندی آن‌ها با رنگ‌های مختلف هستیم. به عنوان مثال سلاح‌های کمیاب با رنگ بنفش نمایش داده می‌شوند که سرعت خشاب‌گذاری سریعتر، قدرت بیشتر و تجهیزاتی چون دوربین به همراه دارند. در بازی Apex Legends اینطور نیست و سلاح‌ها همه در یک رده هستند، تا زمانی که شما قطعه‌ای پیدا کنید و به سلاحتان اضافه کنید تا قدرتش را افزایش دهید. در این مرحله شاهد درجه بندی قطعات هستیم. برخی از قطعات قدرت و اهمیت بیشتری دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید در بازی برتری کسب کنید.

قابیلت Revive و جزئیات Respawn‌ شدن

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، هر دو عنوان را می‌توانید به صورت چند نفره و با دوستانتان تجربه کنید. در بخش‌های چند نفره همیشه شاهد این هستیم که با دریافت ضربه زیاد از پا در خواهیم آمد، همینجاست که به حالت «knocked down» وارد می‌شویم. در این حالت دیگر نمی‌توانید بجنگید و فقط قادر هستید کمی تکان بخورید و خودتان را به هم‌تیمی‌ها نزدیک کنید، تا آن‌ها بتوانند کمکتان کنند. در اکثر مواقع شما در این حالت وقت زیادی ندارید و جز صبر کردن کاری هم از دستتان بر نمی‌آید (جدا از این که در بازی Apex Legends با پیدا کردن یک آیتم خاص می‌توانید خودتان را به بازی برگردانید، این آیتم بسیار کم یاب است،) در هر دو بازی شاهد این هستیم که اگر کسی به دادتان نرسد، بعد از گذشت مدتی یا به طور خودکار می‌میرید، یا یکی از دشمنان شما را خواهد کشت.

در بازی Apex، مرگ به معنی پایان بازی برای شما نیست، چرا که هم‌تیمی‌هایتان می‌توانند بنرتان (banner) را از جایی که مرده‌اید بردارند. بعد از پیدا کردن بنر اگر بتوانند به یکی از نقاط respawn در بازی برسند می‌توانند با معاوضه بنر، شما را به بازی برگردانند. برای استفاده از این قابلیت هیچ آیتم خاصی جز بنر مورد نیاز نیست و شما به طور کاملا طبیعی به بازی باز خواهید گشت. این قابلیت را در هیچ عنوان بتل رویال دیگری پیدا نخواهید کرد و بدانید که مختص به بازی Apex Legends است.

فصل‌ها، راز‌ها و رویداد‌های خاص

یکی از قابلیت‌هایی که بازی فورتنایت را علاوه بر یک بازی به یک سرویس رایگان اینترنتی تبدیل کرده، زنده بودن و اضافه شدن آیتم‌های جدید به بازی در طول سال است. هر فصل در بازی را با رنگ و لعابی جدید، لباس‌های خاص، سلاح‌های جدید، رویداد‌های تازه، چالش‌های سخت و هیجان انگیز شاهد هستیم و اینطور که پیداست این حالت مدت‌ها ادامه خواهد داشت. بازی فورتنایت در هر فصل چیزی جدید ارائه می‌دهد و بازیکنان را برای به دست آوردن این چیز‌های جدید هیجان زده می‌کند. علاوه بر این سیستم فصل بندی که بسیار هم جذاب است، راز‌هایی هم در بازی وجود دارند که جلب توجه می‌کنند. این راز‌ها در آخر هر فصل برملا می‌شوند و در فصل جدید با یک راز جدید رو به رو خواهیم بود.

اگر بخواهیم در این موضوع مقایسه برابر انجام دهیم، نشان می‌دهد که در حال طرفداری کردن هستیم، پس بهتر است کمی واقع بینانه به موضوع نگاه کنیم، چرا که بازی Apex Legends مدت کوتاهی است که منتشر شده و هنوز مشخص نیست که در آینده چگونه خواهد بود. اگر حال بازی را قضاوت کنیم به احتمال زیاد بعداً پشیمان خواهیم شد. اما با این حال می‌دانیم که بازی Apex Legends فصل‌های مختلف خواهد داشت و اولین فصل بازی را در ماه مارچ میلادی شاهد خواهیم بود. علاوه بر آن می‌دانیم که بازی به صورت یک سرویس خواهد بود و قرار است مانند فورتنایت همیشه زنده باشد و چیز‌‌های جدید ارائه دهد. با شروع فصل اول شخصیت‌های جدید به بازی اضافه خواهند شد و به دنبال آن‌ها شاهد اضافه شدن سلاح‌های جدید و لباس‌های خاص نیز خواهیم بود. در مصاحبه‌های اخیر استودیو Respawn در رابطه با بازی متوجه شدیم که در فصل پیش رو شاهد رویدا‌دهای جدید هم خواهیم بود، نکته جالب این است که همین حالا می‌توانید ایستراگ‌های مربوط به فصل اول بازی را در محیط مشاهده کنید. اینطور که پیداست ۱۰ عروسک در محیط نقشه King’s Canyon وجود دارند که با از بین بردن تمامی آن‌ها موجودی با نام Nessy ظاهر می‌شود و در محیط پرسه می‌زند. با وجود این ایستراگ می‌توان فهمید که استودیو قصد دارد تا در این بخش کمی از Epic تقلید کند و از همین حالا راز‌هایی را برای آینده در نظر گرفته است.

نتیجه گیری

اگر مطلب را تا این نقطه مطالعه کرده‌اید نشان دهنده این است که به دنبال جوابی قانع کننده برای انتخاب یکی از این عناوین هستید. آیا بهتر است زمانتان را برای بازی کردن سلطان سبک بتل رویال یعنی بازی فورتنایت صرف کنید؟ یا بهتر است به Apex Legends روی بیاورید؟ عنوانی که تازه منتشر شده است و با وجود زمان کمی که داشته توانسته با بهترین بتل رویال موجود رقابت کند. حقیقت این است که، پاسخ به این سوال یک امر غیر ممکن است، چرا که تفاوت‌ها و شباهت‌های دو عنوان به هم بسیار زیاد هستند و این تفاوت‌ها به هیچ عنوان نشان دهنده ضعف برای یکی از عناوین نیست و در اصل هر تفاوت بازی را بیشتر خاص می‌کند. اما اینطور که مشخص است، بازی های Apex Legends و Fortnite هر کدام مخاطبان خاص به خودشان را دارند و این نشان دهنده موفقیت در عین تفاوت برای هر دو عنوان است.

بازی فورتنایت دارای محبوبیت بیشتری در بین بازیکن‌های جوان‌تر است و از آن طرف می‌توان Apex Legends را در میان بازیکن‌های بزرگسال محبوب‌تر دانست. بازی Apex Legends یک FPS (تیراندازی اول شخص) سرعتی است و نیاز به عکس‌العمل‌های بسیار سریع دارد و حالت انتخاب شخصیتی که در بازی وجود دارد، عنوان را شبیه به Overwatch و Call of Duty: Black Ops 4’s Blackout می‌کند. همانطور که اشاره کردیم، Apex Legends یک بازی تماما تیمی است و این چیزیست که در فورتنایت اصلا مشاهده نخواهیم کرد. در حقیقت دو بازی دو هدف مجزا را دنبال می‌کنند.

اگر بخواهید یکی از این عناوین را برای خودتان انتخاب کنید، بهتر است به تجربه‌ای که دوست دارید به دست بیاورید فکر کنید. اگر عنوانی ساده، پرشور، متحرک و پر هرج و مرج را دوست دارید، به سراغ فورتنایت بروید. اما اگر دوست دارید تا نقشه بچینید، همکاری کنید، با تاکتیک جلو بروید و بر روی تیراندازیتان تمرکز کنید، بدون هیچ تردیدی به سراغ Apex Legends بروید. در هر حال هر دو عنوان رایگان هستند و ارزش تجربه را دارند، پس می‌توانید هر دو را تجربه کنید و بعد تصمیم بگیرید.

تا چند وقت دیگر شاهد آغاز فصل اول از سال چهارم Rainbow Six Siege خواهیم بود؛ بازی که به رغم گذشت چهار سال از انتشار آن، هنوز هم به‌روزرسانی‌های مختلفی را دریافت می‌کند و همین موضوع سبب شده است که نه تنها تعداد بازی‌بازان آن کاهش پیدا نکند بلکه با آغاز هر فصل، میلیون‌ها بازی‌باز جدید به جمع جامعه بازی‌بازان Rainbow Six Siege اضافه شوند. حال به لطف چهارمین سال انتشار این بازی، شرکت یوبی‌سافت (Ubisoft) برای تشکر از طرفداران، ویدئوی جدیدی منتشر کرده و جزئیاتی از تغییرات اعمال شده در دسترس قرار داده است.

بنابر اطلاعات منتشر شده، شرکت یوبی‌سافت قصد دارد تغییرات بسیاری را در بازی تیراندازی تاکتیکی خود اعمال کند و این تغییرات با حذف همیشگی نسخه‌ی Starter Edition شروع شده است. با حذف نسخه‌ی Starter Edition، قیمت نسخه‌ی استاندارد به ۱۹٫۹۹ دلار کاهش پیدا کرده است و از این پس دارندگان Starter Edition به طور خودکار از مزایای نسخه‌ی استاندارد بهره‌مند می‌‌شوند.

این بدان معناست که دیگر نیازی نیست تا برای باز کردن یک اپراتور جدید، چندین ساعت زمان بیشتری نسبت به دیگر نسخه‌ها در بازی سپری کنید. از این پس تمام نسخه‌ها در یک بازه زمانی برابر امکان آزاد کردن اپراتورهای جدید را دارند.

یک سیستم قیمت‌‌گذاری جدید برای بسته‌های الحاقی اعمال می‌شود. یعنی اینکه اپراتورهای قدیمی‌تر از قیمت کمتری برخوردار خواهند بود و در نتیجه آزاد کردن آن‌ها آسان‌تر است. اطلاعات دیگری از این سیستم در دسترس نیست و شرکت یوبی‌سافت قصد دارد تا در جریان مراسم Six Invitational، جزئیات بیشتری را منتشر کند. در حال حاضر تمام نسخه‌های Rainbow Six Siege با تخفیف ۷۰ درصدی در دسترس هستند.

علاوه بر موارد بالا، تریلری به مناسبت چهارمین سال انتشار Rainbow Six Siege منتشر شده است که بنابر اطلاعات موجود در آن، تعداد بازی‌بازان این بازی تیراندازی تاکتیکی به ۴۵ میلیون نفر رسیده است. می‌توانید در قسمت زیر به مشاهده تریلر منتشر شده بپردازید. 

شرکت یوبی‌سافت قصد دارد تا در تاریخ یک‌شنبه ۲۸ بهمن ماه ۱۳۹۷ (۱۷ فوریه ۲۰۱۹ میلادی) و در جریان مراسم Six Invitational به طور رسمی از فصل Operation Burnt Horizon رونمایی کند. شما می‌توانید از طریق پلتفرم توییچ به صورت زنده به مشاهده مراسم رونمایی بپردازید.

X